RECENZE: Vlado Ríša, Pašeráci v oblacích - JFK 16

12.1.2009 0:05

Pašeráci v oblacích JFK 16 Vlado RíšaTOPlistZ JFK se stal permanentní štvanec, nicméně to je do značné míry formalita. Agentura je něco jako rozbouřená federace, jednotlivé státečky uvnitř využívají všechny možnosti pro to, aby byly nezávislé a ostatní co nejméně zasahovali do jejich vnitřních záležitostí. A tak JFK s tichým nicméně zřetelným souhlasem Bytewské doprovází Vegu na jeho nové misi.

Kdysi vydavatel Rodokapsů kategorizoval jednotlivé příběhy, a tak na některých sešitech jste mohli číst označení "letecký román". To byla velmi oblíbená záležitost, aeroplány byly tehdy asi takovou novinkou, jako u nás televize v šedesátých letech, a autoři v nich páchali zajímavou variantu akčního příběhu s fantastickými prvky, jejich letadla obvykle uměla něco, co vybočovalo z tehdejší reality. A to už vůbec nemluvím o archetypu a pravzoru prakticky všech leteckých románů - bigglesovkách. A přesně po takovémto kadlubu sáhl Vlado Ríša, když formoval šestnáctý příběh JFK, který se odehrává na skoroZemi v posledním období první světové války.

Vlastní agenturní dobrodružství sice není vedlejší záležitostí, ale vše je posunuto do polohy leteckého románu a bigglesovky obzvláště. Však také tato nesmrtelná postava doplní hlavní postavy na trojlístek, a Vincent Vega svými postřehy a nápady rozšíří konstrukční plány nového letadla o pár nápadů, které by jinak čekaly v nebytí ještě pěkných pár let. A tak se mohou souboje s interrealitními pašeráky odehrávat v prostředí, které Vlado Ríša velmi dobře zná - ve vzduchu plném lehkých a křehkých letadel, a způsobem, který velmi dobře ovládá - jako rychlý akční příběh.

Hodnocení: 60%.

Vlado Ríša: Pašeráci v oblacích - JFK 16
obálka: Tomáš „sketchbook“ Jedno