RECENZE: Vladimír Šlechta, Válečná lest

23.3.2009 0:05

Válečná lest ŠlechtaTOPlistKonec roku 2008 byl velmi bohatý na povídkové sborníky. Jedním z nich byl i další přírůstek do rozsáhlého světa Krvavého pohraničí, nazvaný Válečná lest…

Hned na začátek se musím přiznat, že jsem žádnou z předchozích knih Vladimíra Šlechty nečetl, takže žádné zařazení mezi slabší či silnější kusy tohoto autora rozhodně nečekejte. Na druhé straně pak musím říct, že do mého osobního knižního top listu se okamžitě zařadil na nejvyšší místa.

Nebudu vyjmenovávat všechny povídky, ani nebudu prozrazovat o čem jsou, abych čtenářům nekazil zážitek z četby. Řeknu jen, že autor sbírku otevírá povídkou, v níž se odehraje hodně krvavá bitva a v celé knize pak zachycuje život hlavního hrdiny Rogera Schnigery. I když jsem před tím Krvavé pohraničí neznal, tak mi nedělalo žádné větší problémy, se ve Šlechtově světě zorientovat.

Ale abych se dostal k tomu, proč se tahle kniha okamžitě zařadila do mých oblíbených knih. Především je to díky ich formě, kterou pan Šlechta ovládá na jedničku s hvězdičkou a být učitelem tvůrčího psaní, tak mu ji z fleku udělím. Díky tomu se opravdu skvěle vcítíte do hlavní postavy, vychutnáte si každodenní dobrodružství, která si pro něj jeho stvořitel připravil. A hlavně poznáte, jaké je to přežít v nelítostném světě, kde je oběť pro získání vítězství na denním pořádku.

Knihu dále charakterizuje pečlivě vypracovaný svět, který obývají kromě lidí, také elfové, trpaslíci, orkové a další klasické bytosti, jaké známe například z Pána prstenů. Jen s tím rozdílem, že Šlechta si je přizpůsobuje, tak aby do jeho světa zapadly. Lehce si tím připomeneme staré westerny, kde lidé představují kovboje a ostatní bytosti indiány.

Žádná z povídek se pak nikde nezadrhává, všechny jsou kluzké jako chladný ledovec a příjemně svižně odsýpají. Což je tak trochu škoda, protože než se čtenář naděje, nalistuje poslední stránku a řekne si: „A to je všechno?“

Poslední důvod, proč se mi tahle kniha líbí, je sám hlavní hrdina. Roger Schnigera mi v mnoha věcech připomíná Phila Marlowa nebo Raymonda Chandlera (nejedna z povídek ve sborníčku je propojena s mou oblíbenou detektivkou). Roger má stejně, jako Phil, smysl pro spravedlnost, má svůj kodex cti a ten neporuší, i kdyby kvůli tomu měl někomu setnout hlavu svým mečem Jarním vánkem. Další věcí, která tyhle dva hrdiny spojuje, je záliba v alkoholu a láska ke krásným ženám, což na druhé straně není nic neobvyklého. Takový James Bond by mohl vyprávět.

Na konec se nesmím zapomenout zmínit o tom, že knihu tentokrát nevydalo Šlechtovo dvorní nakladatelství Straky na vrbě Michaela Bronce, ale Brokilon Roberta Pilcha. Uvidíme, zda se jednalo o výjimečnou záležitost, či se dočkáme další spolupráce. Každopádně obálka Michala Ivana se mi líbila víc než všechny dosavadní obálky Jana Patrika Krásného ke Krvavému pohraničí dohromady.

Válečná lest se velmi povedla, dojem sice nepatrně kazí mapy od Ladislava Hrdiny, které byly na můj vkus, slovy laika: "příliš dětské". Ale jinak se jedná o skvělou oddechovou knihu, která svůj účel plní na sto procent. Každý, kdo je fanouškem této série, by neměl s koupí váhat a ten, kdo hledá další skvělou fantasy, by se po knize měl rozhodně podívat na pultech knihkupectví. Jednou by mohl litovat toho, že nebyl u toho, když Vladimír Šlechta tvořil legendární Krvavé pohraničí.

Hodnocení: 65%.

Válečná lest (ukázka)
Šlechta, Vladimír