RECENZE: Tomáš Němec, Agent JFK 5 - Chladná hra

19.6.2006

Agent JFK 5 - Chladná hraPáté dobrodružství agenta Johna Francise Kováře svěřili tvůrci tohoto světa Tomášovi Němcovi, který je nejenom redaktorem časopisu Pevnost, ale také dobrým autorem. JFK je z nástupu na zaslouženou dovolenou nezaslouženě odvolán na speciální misi do paralelního světa, kde dochází k poruchám časoprostoru. Agent Vostřák, který byl do tohoto světa vyslán zjistit jejich příčiny, se náhle odmlčel a JFK má zjistit, co se stalo a podle možností svého kolegu zachránit.

Země v této časoprostorové linii prodělala někdy okolo roku 2050 jaderný konflikt, který vyhladil čtyři pětiny obyvatelstva a zbytek hodil zpátky do doby ledové. Radioaktivita vytvořila navíc celou řadu mutací, a lidé se usilovně snažili a snaží jejich nositele vyhladit - především proto, že mutanti získali některé schopnosti, poněkud nepřející lidem. Dovedou si totiž „obléknout“ člověka (samozřejmě za cenu života původního nositele), a chtějí se stát plnoprávnými a pokud možno jedinými obyvateli planety. K tomu ještě přidejte rozvětvené mafiánské klany, které využívají tvrdých životních podmínek, omezenosti zdrojů a také novofeudálního pořádku, který má v této fázi znovuobnovování společnosti větší šance na přežití, než demokracie.

Tomáš Němec byl oběma tvůrci světa JFK poctěn být prvním z dalších autorů, kteří se do jeho rozvoje zapojí. Je to velmi nevděčná úloha, samo nastudování předchozích příběhů a konzultace s tvůrci zdaleka nestačí, je tu zapotřebí také mít cit pro celkovou atmosféru a pokoru, s níž se nováček podřídí obecným schématům příběhů a jejich sjednocujícímu duchu. Naštěstí už od začátku tu byl nastavený určitý stupeň volnosti, předchozí díly nesou citelné stopy specifických postupů Jiřího Walkera Procházky i Mirka Žambocha, a tak se mírná odlišnost ztratí v již vytvořeném rozpětí.

Tomáš Němec se s tímto úkolem vyrovnal velmi úspěšně. Chladná hra je typickým dobrodružným příběhem s jediným hrdinou, agentura E.F. vysílá JFK samotného a jeho přežití i úspěch jeho mise závisí jen a jen na jeho schopnostech a znalostech. Ke cti přijdou všechny jeho dosavadní zkušenosti, od bojových umění přes praxi soukromého očka až po řemeslné dovednosti, které kdysi získal stejně, jako základní znalosti fyziky a biologie.

Chladná hra je příběh, který je jiný, než dosavadní žambochovské a procházkovské díly, zachovává ale jejich atmosféru. Není tu tolik humoru, jako u JWP, ani tolik zarputilosti, jako u MŽ, JFK Tomáše Němce je v porovnání s oběma předchozími verzemi tohoto hrdiny více „normální“ a tím i lidsky bližší čtenáři, než skvělý ironik či chladný bijec. Berte to tak, že v každém paralelním světě je trochu paralelní i JFK sám, a soustřeďte se více na příběh než na absolutní kontinuitu jeho postavy (kterážto kontinuita už dříve byla spíše volná). Na můj vkus tu Francisovi trochu příliš pomáhá náhoda, ale tyhle zvraty zase pomáhají udržovat dobrodružnou akci v obrátkách.

JWP a MŽ tu sáhli dobře po svém prvním spolupracovníkovi, přiblížil se jejich pojetí i kvalitě velmi blízko a dalším pokračovatelům nastavil laťku hodně vysoko. Série JFK se tady dostala do svého dalšího vývojového stádia a začíná pomalu naplňovat druhý z cílů svých tvůrců. Být první původní českou řadou dobrodružné SF&F literatury již splnila - a teď její tvůrce čeká úkol ještě o něco obtížnější, dosáhnout pravidelnosti edice a ustálené kvality rozšířením autorské základny. První povedená vlaštovka tu je.

Tomáš Němc: Agent JFK 5 - Chladná hra
obálka: Jan Doležálek
EF a Triton, edice Trifid, 2006