RECENZE: Tad Williams, Trůn z dračích kostí – Jasný osten, Žal a Trn 1

25.1.2010 0:05

Trůn z dračích kostí Tad Williams Jasný osten, Žal a TrnTOPlistV súčasnosti podaktorí čitatelia ohŕňajú nos nad príbehmi, kde je elf či trpaslík a dávajú prednosť dielam moderným – obzvlášť sa uchytila mestská fantasy či mix žánrov s názvom New Weird. Zdá sa, že doba klasického epického dobrodružstva je dávno za nami. A predsa sa nájdu vydavateľstvá, ktoré ju tvrdošijne vydávajú – spomeňme Fantom Print... či práve Laser Books, ktoré po trinástich rokoch prináša nové vydanie trilógie Jasný osten, Žal a Trn. Má čo ponúknuť aj v dvadsiatom prvom storočí?

Meč, malý příteli, je prodloužením mužovy pravé ruky... a nejvzdálenějším koncem jeho srdce. (str.25)

Prvé stránky Trůnu z dračích kostí ma preniesli na hrad Hayholt, perlu Erkynu. Tam vládne chradnúcou rukou kráľ Jan Kněz, ktorý zamladi porazil draka Shurakaia a uhladil rozbroje medzi národmi Východného Ardu. Ľud ho miluje a naivne dúfa v jeho nesmrteľnosť. Deväť krížikov ale o sebe dáva vedieť a kráľ zakrátko umiera. Nástupník je jasný, syn Eliáš sa podľa otcovej mienky hodí na kraľovanie viac než jeho brat Jošua, ktorý raz nezabránil nešťastiu a prišiel o pravú ruku. Ako viete, samojediná osoba nedokáže vládnuť kráľovstvu bez pomoci a aj Eliáš má svojho radcu - Pryrata, hada našeptávača, o ktorom si mnohí oprávnene myslia len to najhoršie. Ľudia sa s novým kráľom obávajú zmien, ale netušia, že krajina podstúpi ešte väčšiu skúšku, než môže zvládnuť. Napätie medzi bratmi sa stupňuje, počasie zhoršuje a Ineluki, Kráľ búrok, pripravuje pomstu, po ktorej túži od svojej smrti.

Všechny příběhy jsou propletené, jedno pramení v druhém. Pokud vytáhnete jedno vlákno, nic víc nezískate – jen jedno vlákno. Žádny člověk nepozná tapiserii jen podle jediného vlákna. (str. 532)

Pre mnohých je vrcholným dielom fantasy Pán prsteňov. Dielo J. R. R. Tolkiena znamenalo v literatúre veľký zlom. Príbeh zo Stredozeme ovplyvnil mnohých spisovateľov, časť z nich sa snažila napísať vlastnú klasiku, v ktorej sa rôznorodá družina vydá na putovanie naprieč svetom zmietaným vojnou, aby ho zachránila pomocou (zničenia) magického artefaktu. Niektoré diela boli úspešné aj napriek nevalnej kvalite, no po rokoch vysvitlo očividné. Vyjadrené čajovým prirovnaním: vrecúško môžte zaliať len párkrát a čaj už nebude tak silný a chutný ako po prvý raz.

Američan Tad Williams, úspešný autor klasickej fantasy, nie je žiaden slabý čajíček a inak tomu nie je ani u prvej knihy série. Tak ako mnohí iní, príbeh postavil na známych základoch okorenených podrobnou búrlivou históriou rozmanitých národov a rás. História spolu s jazykmi je dôkazom takmer „tolkienovskej“ vášni a lásky k vytvorenému svetu. Do pomaly sa rozbiehajúceho príbehu vložil množstvo vedľajších postáv, spomedzi ktorých do popredia vystupuje najmä princ Jošua či jeho neter princezná Miriamele.

Hlavnou postavou nie je neohrozený odvážny hrdina, ktorý štýlovo pošle temného pána do teplých krajín s eleganciou sebe vlastnou, ale Simon - puberťák, pomocník v kuchyni (hormóny ním občas zatrieskajú). Nemotorný chlapec, vyhýbajúci sa svojim povinnostiam, nie je žiaden Conan ani Aragorn, ale jeho postava sľubuje vývoj v pravého muža. Samozrejme, keď sa toho dožije. Po úvodných dvoch stovkách strán na hrade v spoločnosti mentora doktora Morgenesa sa zoznámi s drsnosťou krvavého sveta dospelých a vydáva sa na cestu, počas ktorej sa mimo iného spriatelí s trollom Binabikom (ktorý je jeho sprievodcom aj v dospievaní) a jeho vlčicou Qantacou. Z radov pôvodnej rasy Sithov si isto všimnete lorda Jirikiho.

Aj keď sa jedná o oddychový subžáner, autor do svojho diela votkal pár myšlienok, ktoré vás donútia zapremýšľať o moci či náboženstve, ktoré je v knihe reprezentované kresťanstvom v prevleku. Vysokú pozornosť si vyžiada úvodná tretina plná histórie a mien, kedy oceníte podrobný súpis postáv v Dodatkoch. Zlatým klincom je článok Borisa Hokra vzdávajúci hold Trónu klasickej fantasy a tradičný medailónik Martina Šusta. Oceňujem päť máp, aj obálku Michaela Whelana vzťahujúcu sa k deju a zámer Laser-books vydať trilógiu v štyroch dieloch, namiesto predošlých siedmych v priebehu štyroch rokov. Druhý diel s názvom Kámen rozluky zavíta na pulty kníhkupectiev už tento rok.

Počas celej recenzie som sa neúmyselne vyhýbal odpovedi na úvodnú otázku. Občasná žuvačková rozťahanosť a málo využitý potenciál opusteného mesta Sithov Da´ai Chikiza sú malými nedostatkami tejto poctivej klasiky, ale áno, je to tak - aj v treťom miléniu dokáže klasická fantasy zaujať a nepustiť do poslednej stránky (pravda, 792 strán je trochu tvrdší oriešok, na jeden nádych to nebude). Ak vás k žánru priviedol práve Pán prsteňov, máte radi putovanie za záchranou sveta, ktoré sa nezaobíde bez komplikácií a večerné piesne pri ohni, potom je pre vás Jasný osten, Žal a Trn to pravé.

- nové vydání -
Trůn z dračích kostí
/The Dragonbone Chair/