RECENZE: Svatopluk Doseděl, Zlo přichází třikrát

12.1.2007

Zlo prichazi trikratTOPlistSvatopluk Doseděl byl kdysi Carolou Biedermanovou přirovnán k českému Kingovi a to ne kvůli rozsahu jeho tvorby. Od devadesátých let, kdy v zaniklém časopisu Nemesis publikoval šest hororových povídek souborně vydaných ve sbírce Krvavá hostina uplynulo hodně vody. Po letech vyšel v edici Pevnost triptych pod názvem Zlo přichází třikrát - "rozšíření" samostatného vydání novely Kalvárie - zlo přichází dvakrát z roku 2000.

Svěží komplet, dvou duchařských a jedné vlkodlačí, povídek spojuje Jarošov nad Nežárkou, malá obec poblíž Jindřichova Hradce. Při rozmluvách s kamarády se zrodil nápad napsat příběhy z domácího prostředí a jak je vidno, když se člověk chvíli věnuje studii historických pramenů vesnice, může vzniknout několik mrazivých povídání, čerpajících z legend obecní kroniky.

V Kalvárii (místo velkého utrpení) sledujeme snahu Benedikta Langera o získání inspirace pro jeho spisovatelskou tvorbu, nadšení, s kterým si zahrává se záhrobními silami, vyústí v osobní tragedii a boj s uvolněným zlem v podobě ducha dávné vražedkyně. Batalión využívá stejného motivu, jenž však nezačal bláhovým drážděním světa mrtvých, ale skončil krvavým šílenstvím podrážděného poltegreista. Poslední povídka Lykantropie si pohrává s myšlenkou vědeckého vysvětlení tohoto jevu.

Všechny krátké příběhy dokáží příjemně mrazit, zvlášť při večerním čtení, kdy už všichni okolo vás spí klidným spánkem a vaše obrazotvornost pracuje na plné obrátky. Čtivý vyprávěcí styl nikde nezadrhává a krůček po krůčku odhaluje děsivá tajemství pohnuté minulosti vesničky. Při čtení jsem vděčně vzpomínal na jinou sbírku - Drakulova švagra M. Švandrlíka, jenž podobnými pracemi (ale méně vycházejícími z historických reálii) napínal mé nervy před lety.

Jediným nedostatkem sbírky takzůstává její rozsah 164 stran, což člověku může stačit maximálně na tři neklidné noci. Na druhou stranu se jedná o plnohodnotnou knihu s medailonkem autora, ilustračními fotografiemi míst, kde se horůrky odehrávají a slovem autora, popisujícím zdroje inspirace.

Zlo přichází třikrát vám poskytne "hroznou" zábavu pro osamocené večery a vhodně zaplní mezery na poli hororové literatury, které u nás dominují zejména King s Barkerem.

Zlo přichází třikrát
Doseděl, Svatopluk