RECENZE: Svatopluk Doseděl, Bestseller

22.11.2005

BestsellerMalcolm Ferry je úspěšný spisovatel a tvůrce dobře se prodávajících knižních hororů. Jeho knihy vycházejí v obrovských nákladech a zajišťují mu pohodlný a spokojený život. To však trvalo jen donedávna. Malcolmova poslední kniha, v níž díky své ohromné představivosti popisuje neustálý a nesmiřitelný souboj pozitivní energie, kterou vytvářejí za dne živé bytosti svojí vitalitou, a energie negativní, která podporuje bytosti zla a temnoty, se pro něj stává zdrojem nočních můr a neustálého napětí. Začíná tušit, že tentokrát je jeho kniha víc než jen pouhou fikcí. Jeho tušení se stává realitou jedné mrazivé a temné noci.

Quentin Clark je také spisovatel a přítel Malcolma Ferryho. Na rozdíl od něj nemá však tak dokonalý dar fabulace a jeho podřadné knihy jsou plné jen záhrobních příšer, krve a sexu, bez potřebné dávky napětí a poctivého řemesla. Quentin se ocitá v Malcolmově domě, den poté, kdy se Malcolm stal obětí zatoulané pumy, jak vyplývá z policejní zprávy. A právě tehdy nalezne první verzi rukopisu poslední knihy Malcolma Ferryho s názvem Black & White. Pokušení a touha po úspěchu je silnější než oddanost, teď již mrtvému, příteli, a tak lepenková krabice s originálním strojopisem skončí pod jeho bundou. A tím roztočil rarachovo kolo.

Postavy a události promítající se ze stránek knihy do reálného života, nejsou úplně originálním nápadem. I propojení textu knihy s tiskovými zprávami je věcí, kterou známe z knihy Carrie od Stephena Kinga (jeho jméno se ostatně objeví přímo na stránkách Besteselleru ). Svatopluk Doseděl však navíc zakomponoval do své knihy i úryvky z fiktivního románu Malcolma Ferryho a vše velmi věrohodně propojil do kompaktního celku. Právě úryvky z tiskových zpráv, které jemně naznačují následující události, ale jen tak, aby čtenáře udržely v neustálém napětí a kladly znepokojivou otázku: „Co se přesně stane a jak?“, jsou tou pověstnou špetkou koření, které posouvá děj knihy neustále vpřed.

Co říci závěrem? Z knih, které v edici Pevnost zatím vyšly, je na Bestselleru vidět nejlepší práce s textem. Všechno působí velmi věrohodně a čtenář se ani chvilku nenudí. Svatopluk Doseděl dokázal, že i český autor dokáže napsat kvalitní horor a za to mu právem náleží maximální kladné hodnocení. Pokud tedy někdo z vás propásl příležitost koupit si tuto knihu společně s Pevností, neváhejte a až se objeví ve volném prodeji, rozhodně si jí nenechejte ujít.

Svatopluk Doseděl: Bestseller
obálka: Grigioy Vyatkin
Wolf Publishing, edice Pevnost, 2005