RECENZE: Steve Cockayne, Tuláci a ostrované

6.6.2006

Tuláci a ostrované - Legendy o Zemi 1Nejvyšší kdysi obdařil svůj lid dvěma schopnostmi. Dívat se druhým do očí a vidět jejich osudy uměli Tuláci - a Ostrované zase dokázali vidět zemi očima poštolky, vnímat, jak se cesty lidí setkávají a vzdalují. Jenže Tuláci a Ostrované se navzájem odcizili a navíc ještě přišli Protřelí - a ti neuměli nic z toho, co Tuláci a Ostrované, ale zmocnili se světa, ovládli jej a nakonec tvořili většinu jeho obyvatel.

Kniha je vlastně trojpříběhem. Chlapec Michael žije v malé vesnici, ale je poháněn neklidem. Viktor Lazar odešel z královské služby a pomalu odčerpává svoji hotovost. Kouzelník Leonardo Pegasus prožívá marnou lásku k dívce Alici a konec své kariéry králova poradce. Každý z těchto příběhů by vydal na samostatnou novelu, má svoje postavy, zápletku a peripetie. Postupně se ale začínají vzájemně dotýkat a proplétat, až v závěru knihy, především díky oné legendě o Tulácích a Ostrovanech, se spojí v překvapivém finále.

Román svým rozdělením do tří dlouhou dobu oddělených linií má velmi pozvolnou gradaci. Jednotlivé příběhy jsou postaveny na vlastních záhadách, dramatičnost je v nich však soustředěna především do okamžiků, jednotlivých scén, jen příběh Viktora Lazara má napětí vystavěné od svého počátku. Autor tu kombinuje některé zajímavé původní nápady vysloveně z kategorie fantasy s humornou polohou vyvolanou moderními prvky (marketing, předpovědní stroje), kterými zpestřuje jinak poměrně fádní příběhy.

Celkově se jedná o průměrný román, jeho hodnota je více než ve vyprávění v nápadu a pointě. Je to takové odpočinkové čtení, které nepřináší nějaké velké napětí, a jen zajímavé zakončení ho vytahuje z nevýrazné šedi.

Steve Cockayne: Tuláci a ostrované (Wanderers and Islanders)
překlad: Kateřina Bodnárová
obálka: Milan Fibiger, grafická úprava: Dagmar Krásní