28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Stephen King, Prokletí Salemu

27.6.2006

Prokletí Salemu Ani se mi nechce věřit, že tento příběh sepsal pan spisovatel King před více než třiceti lety. Je to mu již nějaký rok (tuším, že 12 let), kdy tahle Kingova „druhotina“ poprvé vyšla i u nás. Tenkrát jsem byl ještě mladý nevinný chlapec, který se možná ještě bál medvěda pod postelí, ale knihy moc nečetl a v noci poklidně spal i bez rozsvíceného světla. Ale dnes? Dnes se nám tento titul objevuje na pultech po nějakém čase znovu a nevinně postává v řadě mezi ostatními tituly. Nemohu proto jinak a musím Vás varovat!

Nedávno jsem tu knihu koupil a druhý den jsem ji dočetl. Tahle jedna věta plně vystihuje podstatu mé (ne)recenze. Když píši tuto recenzi, je krátce po půlnoci 21.června 2006. Vlahá letní noc, řekl by možná básník, avšak já cítím jen únavné dusno a pot, který mi stéká po tváři, připalované světlem noční lampičky. Ležím v posteli a nespím. Ležím v posteli a bojím se. Píši tyto řádky a nemohu se při tom zbavit neodbytného pocitu, že se každým okamžikem v okně mé ložnice objeví děsivá bledá tvář s propadlými očními důlky. Dlouho váhám a nakonec se odhodlám vstát, abych otevřel okno. Na poslední chvíli se neodvážím. Hledím na prázdnou ulici, do potemnělých oken ložnic svých sousedů. Jsou otevřená, pochopitelně v tom vedru. Jen blázen by si okno neotevřel. Jen blázen a nebo někdo, kdo četl Prokletí Salemu

Život v malém městečku kdesi v Nové Anglii je dozajista stejný jako v každém jiném. Žijí tu lidé obyčejní, šťastlivci i ztroskotanci se svými každodenními problémy. Město má svého ducha, neměnný řád, živé pověry a dlouhou historii. Moc by se nezměnilo ani ve chvíli, kdy se tu objeví spisovatel Ben Mears, přestože si hned nabalí nejhezčí kočku ve městě. Ve stejné době však přijíždí do Salem´s Lotu i dvojice obchodníků se starožitnostmi. Až příliš čerstvého vzduchu pro naše malé městečko, pomyslel si v tu chvíli nejeden z místních. Když si navíc ti dva podivní „byznysmeni“ – charismatický pan Straker a jeho trochu postarší partner Barlow ve městě pronajmou dům s minulostí tak temnou, že každý rozumný člověk jedoucí kolem se mu vyhne obloukem a raději ještě přidá plyn, začnou se dít věci přinejmenším neobvyklé.

Stephen King opět rozehrává napínavý příběh plný tajemství, která se bojíte odhalit, i když víte, že je zkrátka MUSÍTE znát. Jakmile začnete číst, už není úniku! Vývoj událostí ovládá Vaše představy přesně tak, jak je potřeba. Ani na vteřinu Vás nenechá odpočinout, každé další odhalení s sebou přináší nové otázky. Postavy jsou ve svém jednání a myšlení opravdové, „lidské“ a to je pro mě základ dobré knihy. Sdílím s nimi jejich radost, strach, prožívám s nimi život, umírám s nimi a opět ožívám.

A to by stačilo. Musím zklamat každého, kdo doufal, že se dozví více o zápletce. Jakékoli další odhalení příběhu bych považoval za zločin proti autorovi a proto neprozradím víc, než to co jste si dosud mohli domyslet. Jen Vás ještě naposledy varuji! Dejte si pozor na Kingovo Prokletí Salemu. Budete se bát, to Vám povídám. Tenhle příběh totiž dokáže neuvěřitelným způsobem proměnit i typicky kýčovitou romantiku zapadajícího slunce v cosi neurčitě děsivého.

Prokletí Salemu
/Salem's Lot/
King, Stephen