RECENZE: Stephen King, Noční směna

27.4.2010 0:05

Noční směna Stephen KingTOPlistJakmile vám vytane na mysli jméno Stephen King, okamžitě se rozklepete a začnete si hryzat nehty. Víte totiž, že tento autor je synonymem pro kvalitní strašidelné příběhy. Při čtení jeho povídkové sbírky nebude o strach v srdci rozhodně nouze...

Stephen King v knize Noční směna představil dvacet svých nejtemnějších povídek, v nichž opět dokazuje, že svět v jeho podání není jenom procházka růžovým sadem, kde ze stromů padá různobarevné listí a duha lemuje okolí. Realita se skládá především z našich nejděsivějších představ, o kterých jsme si mysleli, že jsou dávno uzamčené kdesi v nejhlubších útrobách mysli.

Jednotlivé výlety do světa hororu jsou zde příjemně vyvážené, a ač ve sborníku naleznete pár slabších kousků, ty silnější je bez problémů zastíní. Většina z nich vzdává hold béčkovým hororům, které bývaly v minulosti tolik oblíbené. Ale nebyl by to King, aby se i sebejednodušší děj pod jeho rukama nezměnil v něco geniálního. O tom svědčí i to, že sbírku (původně vydanou v roce 1978) si máme možnost přečíst již potřetí v českém/slovenském překladu, díky nakladatelství Beta-Dobrovský.

Jasným důkazem autorovy nadprůměrné inteligence je povídka Bojiště. Každý chlapec určitě v dětství měl na hraní malé vojáčky s tanky a stíhačkami. Na první pohled neškodné hračky se v Kingově příběhu stávají pravým a nefalšovaným zlem. Text díky svému ironickému podtextu převyšuje téměř všechny ostatní a ukazuje autora z jiné, méně známé, stránky. Dokonce i tvůrce hororů je v samém jádru ještě malé dítě, které si rádo hraje, a dokazuje nám to dost originálním způsobem. Jasným příkladem jsou Děti kukuřice, které se dočkaly i úspěšného filmového zpracování. V tomto příběhu děti podlehnou nejenom vlastní víře, ale i církvi, natolik, že podle ní začnou žít. Kukuřičné děti patří mezi nejdrastičtější kousky sbírky, pročež by se jim slabší povahy měly vyhnout širokým obloukem. Za vrchol knihy považuji práci Žena v posteli, která se celé sbírce úplně vymyká stylem a dějem, takže by bylo nadmíru nezodpovědné naznačit z obojího, byť jen slůvkem.

Jak už jsme si u mistra zvykli, nikdy si nemůžeme být jisti, zda daný příběh skončí dobře, nebo špatně. King totiž ve svých dílech dokáže využít spisovatelovy ohromné moci nad čtenářem a nedovolí mu převzít otěže vyprávění do svých rukou. Hranice na pomezí hororu, thrilleru či psychologického dramatu se tu stírá tak, že vás King nenechá ani na minutu vydechnout. Kniha disponuje natolik strašidelnou atmosférou, že vás během čtení ani na okamžik nepřejde mrazení v zádech a nepříjemný pocit, jako by vás někdo sledoval. Silný zážitek pak zpříjemňuje překlad Ivana Němečka a Pavla Medka.

Noční směna rozhodně nelze doporučit citlivějším povahám, zvláště ji pak nedoporučuji číst v noci (riziko napadení je příliš vysoké), na hřbitově (mrtvý přece nikdy nespí) nebo v opuštěné chatrči, kam může každou chvíli naběhnout šílený maniak s ostře nabroušenou tužkou, připraven vyrýt vám kamkoliv na tělo autogram.

Stephen King touto sbírkou opět potvrdil svou pozici mistra hororového žánru a dokázal, že stále může svým čtenářům mnoho nabídnout, protože ještě zdaleka nepatří do starého železa.

Noční směna
/Night Shift/