RECENZE: Simon R: Green, Morituri: Rebelie

12.1.2006

Morituri: RebelieDruhý díl dnes již rozsáhlého cyklu Deathstalker (což je civilní - či spíše původní) jméno lorda Owena M.) plynule navazuje na události, které změnily Owena i jeho přátele. Průchod Labyrintem přežili - a poté se okamžik po okamžiku mění, ve stresových situacích, které na čtenáře padají jako kuželky na olympiádě, náhle poznávají své další a další nové schopnosti.

A že ta labyrintová vylepšení potřebují, je nasnadě. Císařovna je protivník nad jiné schopný, a povstalcům zatápí znamenitě. Kapitán Mltchoun s vyšetřovatelkou Krustou, kteří se dostali do Labyrintu sice jenom na kousek, tu také mají svůj part. Očekávají tvrdý trest za selhání a za smrt lorda Velehlta, ale místo toho zachrání císařskou planetu před zničením. Cesty Vltchinů a povstalců se protínají na tovární planetě Technos III., kam se vypravili Jack Hokus a Ruby Wandera jako vyslanci povstalců. Nový mezihvězdný pohon má Císařství dodat zásadní výhodu v boji jak proti nepřátelským rasám, tak i proti povstalcům. Jenže na Technu III. se sejdou cesty více intrik, než je zdrávo. I Finlay Popplakh a další postavy prvního dílu tu najdeme také.

Ačkoliv některé momenty příběhu připomínají (či možná spíše parodují) Hvězdnou pěchotu, Vetřelce a některé další ikony žánru, celkovou výstavbou, mnohovrstevnatostí zápletek, počtem dějových linií i stylem feudální SF tato velmi čtivá space opera připomíná ze všeho nejvíc Dunu. Klany aristů - šlechty, intrikujících proti sobě navzájem i proti císařovně, jejich průmyslově obchodní državy, snahy o ovládnutí informací a výrobních základen těch druhých, církev a armáda bojující proti sobě i proti ostatním - to vše staví Moriturimu a jeho spojencům do cesty turbulentní nepřátele, jejichž intriky někdy mají nepříjemně synergický efekt.

Autorovi se podařilo sloučit dohromady humor s drastickými a značně krvavými scénami - a povedlo se mu to jako málokomu. Panteon bytostí - mimozemských ras i nejrůznějších variant lidí - je ohromující, byť někdy (Mltchounova inspekční cesta) jsou představovány v dějově nepodstatných odbočkách. Velmi čtivý styl a humor mne nakonec smířily s rozsahem knihy. Pokud zůstane tento standard zachován, celý cyklus - ISFDB prozrazuje, že v této sérii nás čeká ještě pět dalších podobně obsáhlých svazků, plus autor napsal další pětici knih z téhož světa - bude sice čtením časově náročným, ale vděčným.

Simon R. Green: Morituri: Rebelie (Deathstalker: Rebellion)
překlad: Mirka Polová
obálka: Arndt Drechsler