RECENZE: Scott Lynch, Lži Lockeho Lamory

26.9.2009 12:05

Lži Lockeho Lamory Scott LynchTOPlistLocke Lamorra patří do kategorie lupičů gentlemanů, které si z pohledu smrtelníka musí v literatuře či filmu oblíbit absolutně každý. Jsou to vlastně supermani řemesla. Milí, inteligentní (až geniální), zvládající jakkýkoliv problém, vždy připraveni překvapit ruce zákona a ostatní padouchy plánem skrytým v jiných plánech. Vždy je radost takového typa poznat a sledovat jeho eskapády. Locke sice není žádný fešák, vlastně má tak tuctový a nezapomavatelný obličej, že se pro zlodějinu přímo narodil. Na rozdíl od jiných lupičů džentlmenů se o něm dozvíme mnoho podstatných drobností z jeho dětství. Nebudeme nevěřícně kroutit hlavou nad Lockeho obsáhlými znalostmi i tuhým kořínkem, protože se narodil s talentem, který mu jeho pěstouni znalí řemesla pomohli rozvíjet k naprosté genialitě.

Nemůžeme se tedy ničemu divit, když v jednom ze svých mistrovských děl zločinu dokáže bez hnutí oka přesvědčit zámožného šlechtice, aby mu pomohl v obchodním záměru. Na dalších stránkách se stejným stoickým klidem dotyčnému donovi sdělí, že je okrádán a přesvědčí ho, aby se okrádat nechal dále. Vyjmenovávat jeho kvalifikaci v podobě ovládání cizích jazyků, změn vzhledu, používání převleků a zapadnutí do rozdílných typů společenstev napříč sociálními vrstvami by bylo nošením dříví do lesa. Locke Lamorra se narodil s genetickými dispozicemi, okolnostmi byl donucen se přizpůsobit a výchovou vycepován pro to, aby se stal Trnem v patě prohnilého, ale fungujícího města Camorru.

Americký autor Scott Lynch (* 1978) se předvedl se svým debutem na výtečnou. Ve dvou dějových liních nám představí osudy právě výše zmiňovaného Lockeho a jeho party podvodníků. První linie vypráví příběh o zlodějském majstrštyku Pánů parchantů (zdánlivě nijak výjimečné skupiny kapsářů v kriminalitou prolezlém městě připomíjící renesanční Benátky). Ve druhé, retrospektivní, se seznamujeme s dětstvím Lockeho, jeho přátel Jeana, Cala, Galda a jejich učitele a "Otce" Okova. Tímto dělením autor dosáhl maximálního zvyšování napětí, přičemž nám hrdiny v těchto vedlejších linkách neuvěřitelně zlidšťuje a přibližuje. V Lynchově příběhu jsou postavy uvěřitelně lidské a motivované ke svým činům, čímž se umocňuje samotný čtenářský zážitek, navíc krásně zabalený do atraktivních kulis. Hromada popkulturních odkazů a hra se jmény a místopisnými názvy je velkou třešničkou na dortu.

O Lžech Lockeho Lamory jste už četli nemálo pochvalných ohlasů v mnoha recenzích (i zde na Sardenu) a nelze jinak, než s nimi naprosto souhlasit. Jedná se o vskutku zábavné dílo, které vnáší do fantastiky svěží závan kombinace exotiky, dobrodružství a neuvěřitelně uvěřitelné imaginace mladého autora. Vzhledem k tomu, že Scott Lynch uvádí, že se jedná o první část rozsáhlejšího celku, můžeme se těšit na jeho další díla, byť je otázkou, jestli se starými známými. Dá se očekávat, že se v dalších knihách objeví tajemstvím opředená členka "rozpadlých" Pánů parchantů - Sabeta. Nebo další Nájemágové či městské celky v knize zmíněné...

Hodnocení: 80 %.

Lži Lockeho Lamory (Lamentina recenze, Majklova recenze, Martinova recenze)
/The Lies of Locke Lamora/