23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Russell Kirkpatrick, Přes tvář světa

28.6.2010 0:05

TOPlistZačalo to středověkými cestopisy jako Milión nebo Mandeville, pokračovalo Tolkienovým Hobitem či Pánem prstenů a nevypadá to, že by oblíbenost putovacích románů měla někdy dojít ke konci. Pravda, dnes jsou novodobé klasické fantasy považovány za "konzumní braky" a kopie Tolkiena, stále se však (díkybohu) najde dost lidí, kteří tento typ čtiva kupují a mají ho rádi. Hlavním dodavatelem klasických fantasy v našich krajích je bezpochyby nakladatelství Fantom Print, sem tam ale nějakou svoji volavku vypustí i Laser-books, který se jinak specializuje na vydávání sci-fi nebo novodobých fantasy směrů. A právě v jejich edici Moderní díla fantasy vychází kniha Přes tvář světa, první díl nové epické trilogie Novozélenďana Russella Kirkpatricka.

V poměrně tlustém románu sledujeme cestu chlapce Leitha, jeho bratra Hala a skupiny vesničanů za záchranou Leithových a Halových rodičů. Leithův otec, zvěd ve službách firaneského krále, totiž odhalil plány nesmrtelného Ničitele, pána Bhrudwa, na pokoření šestnácti království Falthy a po návratu domů byl spolu se svou ženou unesen skupinou elitních bhrudwanských válečníků. Před Leithem a jeho družinou tak stojí takřka nadlidský úkol: Dostihnout Bhrudwance, osvobodit rodiče a donést radě Falthy zprávu o budoucí invazi.

Zápletka se zdá být ryze klasická. Dlouhá pouť skupiny obyčejných lidí za záchranou světa už ale spoustu čtenářů přeci jen trochu nudí, proto lze v Kirkpatrickově debutu vypozorovat jisté velmi lehké náznaky novátorství. K cestě družiny totiž přistupuje mnohem realističtěji než někteří méně kvalitní kolegové. Cílem poutníků je pouze varovat pány Falthy před nebezpečím, autor je neposílá do středu všeho zla, aby se s ním sami vypořádali (byť právě v to se trilogie pravděpodobně zvrhne…). Ano, je to pořád "on the road" fantasy à la Tolkien, nicméně tento lehký náznak originality zapříčiní, že mnoha lidem, kteří klasické fantasy nečtou, bude román připadat takový sympatičtější a méně klišovitý. Zpočátku je sice cesta hrdinů nezáživná, takže si toto malé plus ani neuvědomíte, postupně se ale vše komplikuje a graduje, v závěru se již budete do stránek doslova vpíjet a hltat větu za větou.

To samé platí víceméně o hlavních hrdinech románu. Nejdříve působí ploše, nepřitažlivě, hlavně potom neoriginálně – obyčejný kluk předurčený zachránit svět, jeho mentorský starší bratr, starý farmář, který není tím, čím se zdá být, nechybí ani žena, která se postará o milostný trojúhelník… Něco podobného tady v různých variacích bylo již tolikrát, že to štve snad už i fanoušky klasické fantasy. Nicméně jak příběh postupuje dopředu, postavy začínají nabývat hloubku, přibývají další zajímavé figurky a vy zjistíte, že jste si je všechny vlastně oblíbili a máte je rádi.

Stejně, ne-li více, důležitý jako příběh nebo hlavní protagonisté je u putovacích fantasy svět. Ten musí být promyšlený, lákavý, do jisté míry exotický, aby dokázal zaujmout, jinak by hrozila smrt nudou jak pro poutníky na cestě, tak pro čtenáře u knihy. A právě svět je snad tím největším a nejvýraznějším kladem románu. Russell Kirkpatrick je majitelem doktorátu z geografie, takže se vlastně není čemu divit, že má svoje spisovatelské kolbiště do puntíku propracované, s bohatou historií, vytvořené s naprosto zřejmou mateřskou (či spíše otcovskou) péčí. Škoda, že se autor možná až příliš vyžívá v popisech krajiny, takže text místy ztrácí dynamiku.

Pro koho je tedy román vlastně určen? Mohl by zaujmout i čtenáře, kteří klasickou fantasy už dávno odepsali, nebo je dobrý pouze pro skalní vyznavače tohoto druhu čtiva? Těžko říci, pro tu první skupinu stojí kniha alespoň za zvážení, pro tu druhou je to jasná volba, protože kvalitnějšího zástupce svého oblíbeného žánru by dnes hledali jen těžko.

Hodnocení: 70%

Russell Kirkpatrick
Přes tvář světa