RECENZE: Robert Sheckley, Lístek na Tranai

24.1.2007

Listek na TranaiTOPlistNedávno zesnulý Robert Sheckley se do srdcí čtenářů zapsal zejména úžasnými povídkami, kypícími nesmazatelnou lidskostí a humorným nadhledem. O tom svědčí také to, že akademici udělili povídkové sbírce Lístek na Tranai Cenu Akademie SF 2005 v kategorii nejlepší překladová povídková sbírka. Jaké bylo mé překvapení, když jsem ji objevil na pultech Levných knih.

Baculatá knížečka nabízí na necelých čtyř stovkách stran průřez Sheckleyho tvorbou padesátých let a výběr opravdu překvapuje svou vyrovnanou kvalitou, snad žádná z povídek neklesá pod nadprůměrnou úroveň, všechny práce toho zároveň spoustu nabízejí také současnému čtenářovi, vždyť Sheckley umí psát nadčasově. Kromě uvolněného vyprávění založeného na množství dialogů jsou důležité také náměty jeho prací, které svou pseudovědeckou stránku využívají jako kulisy pro stavbu příběhů o lidech v nevšedních situacích. Právě patinu času nenechá vyrůst na svých povídkách hloubkou úvah, srozumitelným lidským přístupem a v hlavní řadě skvěle vypointovaným závěrem (mnohdy hraničícím s lehkým sarkasmem či zdařilou ironií, vždy však vtipně a nekrvavě zakončeným).

Mezi různými velkými tématy nenajdeme lásku, zato trochu nepodležené nenávisti a hloupého lidského strachu si užijeme ažaž, dále uzříme nebezpečné variace mamonu, předsudků, lidských tužeb, strachu z neznáma, atp. Fantastickým rozsahem jsou práce rozesety od zajímavých časovek (Zloděj v čase), přes "blízké" (Speciální zlatokopecký) i vzdálené (Lovecký problém) světy, společné vědomí (Bezejmenné pohoří), až po démony (Démoni) a samotné bohy (Bitva; vtipný, leč asi nejslabší příspěvek sbírky). Každá z prací je podobná, některé mohou splývat, přesto jsou všechny neotřelými originály z dob, kdy ještě nápad nemusel být využit na úkor čtivosti a nedoveden do konce.

V každé povídce tak nalezneme klenot, parodii současné "zapadní" společnosti, naivitu našeho konání, odraz sebe samých ve svých slabších chvílích. Ostatně možná také proto nejsou Sheckleyho hrdinové žádní supermani, vesměs se jedná o obyčejné a průměrné lidi, kteří kolikrát ztratili cíl svého života a místo honby za úspěchem jim zůstala pouhá víra a naděje, která - jak jistě víme - dokáže lidem pomoci překonávat nejtěžší překážky.

Pokud jste doposud neměli možnost si od Sheckleye cokoliv přečíst (stejně jako moje maličkost), pak ji máte právě nyní. S klidem vám nemohu říci, že je to oddychová četba, poněvadž se u většiny povídek budete klepat strachy, jak to asi dopadne. Sice budete vědět, že relativně dobře, avšak to mnohdy zjistíte až s poslední větou vyprávění.

Na konec si neodpustím jednu osobní poznámku. Celkové vyznění sbírky je optimistické, přes toto jsem často měl tušení třetího plánu, schovaného za příběhem a vtipným poselství či ponaučením. Neodbytný červ podezření ve mně hlodá neustále - skoro se mi zdálo, jako by povídky nepsal sotva třicetiletý muž, ale o mnoho starší, civilizací znechucený, kmet. Nu, asi to byl jen takový pocit.

Lístek na Tranai
Sheckley, Robert
Nakladatel: Polaris