RECENZE: Robert Holdstock, Avilion

8.7.2010 0:05

TOPlistMytágo je zobrazení mýtu, zhmotnělé v tomto světě. Mou myšlenkou bylo, že za časů intenzivního strachu a stresu v dějinách lidstva, obzvláště v období různých invazí, se v lidském nevědomí začnou vynořovat spásonosné postavy, povstávající z archetypů a ze smyšlených postav mýtů a legend, aby dodaly napadeným národům odvahu a naději.

R. Holdstock, Živel č. 4/1993

Avilion, Lavondyss nebo chcete-li Avalon. Jsou to jen různé názvy pro vzdálenou zemi, kde lze dosáhnout odpuštění a vzkříšení. Vítr nám šeptá její jméno, když se prohání noční krajinou a my sníme…

Robert Paul Holdstock se narodil v roce 1948 v Anglii. Titul z aplikované zoologie nevyužíval příliš dlouho, protože se brzy dal na dráhu spisovatele na volné noze. Ve druhé polovině 70. let se jeho psaní rozdělilo na dva proudy, které bychom mohli považovat za zcela protikladné. Na jedné straně vydával pod mnoha pseudonymy brakové horory, příběhy sword and sorcery a přepisy filmů, na straně druhé publikoval pod vlastním jménem ambiciózní romány, jimž se sice dostalo uznání od autorit, ale které trpěly značnou nerovnováhou mezi autorovou bohatou fantazií a jejím neadekvátním vyjádřením.

Zlom v jeho spisovatelské kariéře nastal v okamžiku, kdy se mu podařilo oba styly do jisté míry sloučit a nalézt osobitý způsob vyprávění, spájející mýty s vědeckým přístupem k poznávání skutečnosti. Na sklonku minulého roku nás Robert Holdstock bohužel opustil. A nebyl jen jeden z mnoha. Byl jedinečný. Pro fantastiku přelomu 20. a 21. století udělal to, co Jung svou teorií archetypů pro psychologii. Patrně ještě mnohem víc.

Holdstockova próza je jako iniciační sen, drtivě vyžadující naši pozornost a těhotný významy. Zdá se, že nejen věty, ale každé slovo, ba i písmenko působíjako zaklínadlo, které nás uvězňuje do melancholického mytického bezčasí a osudovosti. Jeho úspěch jako autora spočívá zejména v tom, jak se mu podařilo oživit mytický cyklus, čas, který nebyl, nebude, ale stále je, jak evokoval prastará božstva a tato vzývání zakódoval do textů.

Ale v Ryhopském cyklu na nás z rukávu vytáhl ještě jiný, sugestivnější karetní trik. Přestože mytagogeneze je veskrze magicko-mytický proces, tyto knihy využívají motivu vědeckého či alespoň pseudovědeckého zkoumání onoho fenoménu. Holdstock tak uvěznil podstatu duše současného člověka ve svých příbězích.

Ano, stále se nám všem zdávají sny plné archetypů a rádi bychom periferním viděním zachytili tetelivou přítomnost vznikajícího mytága. Ale také jsme velice racionální a všechno toužíme rozebrat a zjistit, jak to funguje, nejlépe, aby šel pokus kdykoliv zopakovat. Holdstock nám ukázal, že se to navzájem nevylučuje a že jsme stále, i dnes, tak blízko mýtům, jako jsme byli vždy.

Děj posledního Holdstockova románu úzce navazuje na první příběh z cyklu o Ryhopském lese, na Les mytág. Steven Huxley žije v lesní vile s Guiwenneth, dívkou, která se vrátila ohněm. Jejich dvě děti jsou napůl lidé, napůl mytága. Jack však touží po světě svého otce a dědečka, kdežto Yssobel je mnohem více přitahována svou zelenou stránkou a Avilionem. Rodinný život se jeví přes drobné rozpory idylický, než Yssobel začne snít o Stevenově bratru Christianovi, který se jí zdá ztracený a smutný, v Guiwenneth však vyvolává vzpomínku na hrůzy, které způsobil. Jack se navíc rozhodne, že odejde za hranice lesa…

Avilion je důstojným rozloučením se čtenáři. Nejenže na Les mytág dějově navazuje, ale odpovídá mu i kvalitou textu, který není tak složitý jako v Lavondyss, ale je působivější než třeba v Hloubení či Bráně ze slonoviny, bráně z rohu. Určitě bych ho však nedoporučovala jako první setkání s cyklem. Kdepak. Pěkně začněte s Lesem mytág. A pak pokračujte. A až dočtete Ryhopský cyklus, ještě je tu Merlinův kodex.

A pak možná, když procitnete ze sna o věčném válečném poli nebo když zachytíte v dálce v lesním stínu podivnou postavu, budete vědět, že minulost a budoucnost jsou jen iluze a my všichni žijeme v mýtu.

Avilion
Holdstock, Robert

Nakladatelství: Polaris