RECENZE: Robert Fabian, Semper fi

12.8.2009 0:05

Semper Fi Robert FabianTOPlistNové heslo, staré aj nové postavy, nový príbeh a staré známe nadšenie.

Robert Fabian je jednou z tajomných osobností českej fantastiky. Stále zahalený do Hmly priniesol svojim čitateľom už siedmy kúsok s názvom Semper fi, ktorý zvlášť ocenia tí, ktorým najviac zachutila atmosférická Planeta mezi dvěma slunci. Otázkou však je, či vždy verní budú aj vyznávači jeho prvotiny, pretože koncentrácia vojenskej akcie je v tomto prípade poriadne nízka.

Prevrat na Esperanze nie je ešte stále potlačený. Družstvo Charlie po niekoľkých týždňoch získalo už tradične ďalšiu nevďačnú úlohu. Záchrana civilistov z mesta, ktoré už čoskoro nebude existovať nie je jednoduchá vec, no za jej splnenie mariňáci získajú to, čo im bolo už dlho sľubované. Vlastná fregata síce nie je tím, čo čakali, o miesto sa musia deliť s posádkou, ktorej velí kapitánka Chevalierová ale pre družstvo to znamená odchod z vojnovej oblasti za exotickejšími dobrodružstvami vo vesmíre. Jednoducho vyzerajúca úloha zaistiť zberbu pirátov v meste plávajúcom vo vzduchoprázdne však prinesie nejedno prekvapenie.

Prvá stránka ma po vzore Mariňákov vrhla do prebiehajúcej akcie. Tí, čo majú túto tehličku za sebou toto prekvapenie prečítajú bez ťažkostí, avšak nováčikov vo Fabianovom vesmíre by mohlo ľahko odradiť. Akcia pod taktovkou profesionálov sa zaobíde bez zbytočných slov, preto by im mohla táto časť pripadať trochu suchá. Kto však čítal Carpe Diem, ten sa ocitne medzi známymi postavami. Teda známymi. Družstvo Charlie sa v minulosti neobišlo bez strát, spomedzi niekoľkých nových vojakov si všimnete najmä provokatéra Dobsa. Aby toho nebolo málo, je tu posádka SCF Dorset a skupinka zajatých pirátov so sympaťáčkou Princeznou. Fabian si v tejto knihe nevystačil len s vojenskými profesionálmi, no v deji stále dominuje postava Portera a jednotky ako jedného fungujúceho celku, čím sa vyznačuje práve military scifi.

Semper fi sa však nedá definovať ako čistá vojenská science fiction, ktorou sú napríklad Mariňáci. Dej obsahuje oveľa menej akcie a svojim zameraním na skúmanie mimozemského objektu by sa dala zaradiť k space opere so štipkou military. Priaznivci monštruóznych akcií si možno znova otvoria Mariňákov, no pútavý dej sa podľa mojej mienky zaobíde aj bez akcie, čo platí aj pre Semper fi. Pozorní čitatelia si vychutnajú niekoľko spojení s predošlými knihami a záver, ktorý vo vás zanechá túžbu po pokračovaní.

Obálka Davida Spáčila zachytáva moment zo začiatku knihy. Aj keď je krásne prevedená, určite nie som sám, komu by sa tam páčil iný dôležitejší moment z knihy. Čo tak zaujímavé prostredie mimozemského objektu?

Autor v rozhovore z antológie Třpyt mečů, záblesky laserů prezradil, že nemusí umrieť v škatuľke s nápisom Military. V budúcnosti sa môže stať, že nám vyrazí dych knihou, v ktorej sa neobjaví ani jedna vojenská skratka, ktorých je aj v Semper fi dostatok. Pre mňa osobne je však Robert Fabian v krabičke spisovateľov, ktorí sú skúsení v zaobchádzaní s tajomnom (nebudem sa oháňať populárnym slovom Majster). Populárna prvotina sa zaobišla aj bez mimozemského Zla, no už druhá Planeta mezi dvěma slunci stavia práve na atmosfére nevysvetleného. A Carpe Diem prinieslo zas Hmlu, ktorá narúša čas a priestor. Ste zvedaví, čo obsahuje novinka? Ako prepája predošlé knihy a či sa dočkáte nejakého objasnenia? Ja vám to neprezradím, preto bežte na nákup do kníhkupectva a vynahraďte si na Semper fi pár hodín nerušeného voľna.

Semper fi (recenze)
Fabian, Robert

Nakladatel: Straky na vrbě