RECENZE: Rafal Kosik, Vertikal

18.8.2009 0:05

Vertikal Rafal Kosik TOPlistSvět se skládá z lan - a na lanech se pohybují města. V jednom z nich žije chlapec Murk. Je zvědavý a cílevědomý, hledá Smysl světa, ve kterém žije. Města se pohybují k Cíli, kamsi vzhůru, ale odkud přišla, když lidé nerozumějí technice, která je v nich skryta? Co je skryto hluboko pod nimi? Anticíl?

Lana, která nelze porušit, lana, která se sama čistí, lana, která tvoří přesnou hexagonální síť a po nichž města jedou vzhůru a mezi nimiž ručkují, aby se setkala nebo naopak navzájem vyhnula. Nikdo neví, kdo je vyrobil, nikdo neví, kdo vyrobil města, nikdo vlastně nic pořádně neví. Řemesla jsou vrcholem dovedností, které tito lidé mají, jen někteří umějí číst a psát. Murka toto vše znepokojuje, ale nemá strach - je to znepokojení, které ho vede k poznávání. Setká se s krásnou černovlasou dívkou, a ta mu nakonec jako jediná pomáhá v realizaci jeho snu.

Svět měst na lanech ale není jediný, který v této knize poznáme. Nebešťané, pozemšťané a podzemšťané, tři linie tohoto příběhu, jsou navzájem spojeny lany. Dva, či spíše tři příběhy se potkávají jen volně, a je na čtenáři, aby sám sobě kladl otázky o tom, kde jsou jejich styčné linie, jak na sebe časově navazují, jaké podivné technologie jsou skryty v městech a především v lanech. Rafal Kosik tu vytvořil hnízdo záhad, které jsou záhadami pro Murka stejně jako pro čtenáře. A - možná - také pro autora, chtělo se mi ke konci příběhu zvolat.

Vertikal se dobře čte hlavně v první polovině, kdy se autor soustředil na důkladné prokreslení světa měst. V další části, kdy nás uvádí do dvou nových prostředí a přidává další dějovou linii, se příliš mnoho nového neobjevuje, ani po stránce technické, ani dějové. Místo toho autor přidal záhadu časové souslednosti. Naservíroval nám řadu náznaků, které do sebe zapadají - ale pak najednou zjistíte, že nejspíš je leccos jinak, než jak to vypadalo až dosud. Román je spíše klasickou SF, než nějakým experimentálním textem, příjemně se čte a je opatřen řadou zajímavých nápadů.

55%

Rafal Kosik: Vertikal
překlad: Robert Pilch