RECENZE: R. E. Feist, Zlo v Sethanonu

15.5.2007

Zlo v Sethanonu FeistTOPlistFeist za desítky let své literární práce zplodil neméně románů, které zahrnují historii smyšleného světa Midkémie, Tsuranu, Kelewanu a jim podobných. Ságou Trhlinové války si získal nemálo svých nadšených čtenářů. V českém překladu "nedávno" vyšlo, v druhém vydání, závěrečné pokračování trilogie s názvem Zlo v Sethanonu (ačkoli v češtině se, stránkově a dějově obsáhlý, titul Mág vydal ve dvou svazcích). Zlo v Sethanonu pak navazuje na události nejbližší ukončení války s Tsuranem z předchozích knih.

Ač to může znít neuvěřitelně, případného čtenáře nemusí znepokojovat, že předchozí romány nečetl, protože vás úvod knihy stručně seznámí s proběhlým dějem a stanete se svědky dalšího dramatu sužujícího magickou Midkémii. Staří známí jako princ Arutha conDoin, Pug, Magnus, Martin, Tomas, Jimmy, Locklear, Anita a mnoho dalších nadále pokračují v potírání zla, hledajícího své cestičky k moci z jiných realit. K samotnému naznačení děje stačí citovat výjimečně výstižnou a stručnou anotaci (výše).

Feist nejen, že dokáže poutavě podávat svou historii světa (vždy tvrdil, že nepíše fantasy), ale navíc perfektně pracuje zvláště s postavami a dějem. Možná mohou jeho romány poskytovat půdu pro některé hnidopichy, kteří prokouknou jeho neustále opakující se postup a stereotypy psaní, faktem však zůstává, že jeho svět drží pohromadě nejenom existencí dlouhověkých hlavních hrdinů, ale také jasnou a přesto překvapující linkou příběhu. Vždy se objeví zajímavé postavy, často poznáte dvojici mladíků, kteří pod tlakem okolností dospějí v muže, málokdy se dočkáte nudy pramenící z odhalení následných událostí.

Sága Trhlinové války Zlo v Sethanonu FeistJako pravověrný fanoušek sci-fi nebo fantasy se také dokážete ponořit do děje a až v závěru si přiznat, že si s vámi autor notně pohrával. Bylo to "saj faj" nebo "fentezy"? Možná právě proto Raymond Elias nechce mluvit o své tvorbě jako fantasy, vždyť sám autor nikdy přesně nevytyčuje hranici mezi tím, zdali se jedná o magii nebo pro obyvatele nepochopitelnou technologii. Jako důkaz tohoto smělého tvrzení lze uvést postavu Nakora, jenž se zarytě brání přijímat kouzla a čáry jako cosi magického a nevědeckého, co by pod správným vedením mohl zvládnout každý.

Zlo v Sethanonu rozhodně nemá jednoznačný konec, alespoň pro budoucnost fantastkního světa pana Feista. Pěti set stránkový špalek nabízí požehnaně vztahů, bojů, hrdinů, trochu politiky či citů a horu neskutečně fungující zábavy, pryštící z jednoduchosti a přímočarosti vyprávění. Mínění, že Feist dalece překonal Tolkienova Pána prstenů, není nikterak nadnesené, pouze šťouralové se mohou hádat, protože každý z těchto výtečných autorů použil jiné prostředky, oba však dlouho a pečlivě vytvářeli své světy, aby se v očích čtenářů mohli stát legendami (tedy alespoň vysněné říše a jejich obyvatelé, když už ne oni). Tolkien za desetiletí oslovil milióny lidí, Feist však svou skupinu fanoušků získal o poznání dříve. Vidím-li další srovnání, pak s Pratchettovou Zeměplochou, která také čítá desítky příběhů, pospojovaných neuvěřitelným univerzem a hlavními aktéry. Lze pak těžko rozumovat, který ze světů je lepší, protože oba jsou čtivé a fanoušci jsou stále zvědaví, jaké další dobrodružství je čeká příště.

Zlo v Sethanonu - (A Darkness at Sethanon)
Feist, Raymond E.

Nakladatel: Wales