RECENZE: R. A. Salvatore, Legenda o Drizztovi I
Temní elfové - drowové žijí ve velké kaverně, obsahující jejich město, svatyni, univerzitu a několik dalších životně důležitých elementů. Vše je prozářeno - či spíše protemněno - jejich nepříliš světlou povahou. Tak, jak se naučili orientovat se v jeskyních bez světel, tak se naučili i orientovat se ve světě bez pravidel. Úskok, lest a zrada jsou jejich normálním způsobem chování. Rodům panují Matrony, dívky se stávají kněžkami a muži mají podřadná postavení, jsou vydáni svým matkám a sestrám na milost a nemilost.
Ctižádostivý rod Do'Urdenů chce ve společenském a hodnostním měřítku Menzoberranzanu, města a říše temných elfů, postoupit, dostat se do vytoužené osmičky, aby Matrona Zlovůle mohla zasedat v nejužší radě a podílet se na moci. Pravda, všichni jsou nakonec podřízení Pavoučí bohyni, a ta dohlíží, aby náhodou některý rod nezískal příliš mnoho moci, ale to je problém, který Zlovůle bude řešit, až nastane.
V prvním díle sledujeme zrození Drizzta Do'Urdena. Od obětování Pavoučí bohyni ho zachrání jen náhoda, a pak už je vystaven útisku běžnému pro mužské potomky mezi drowy. Drizzt je natolik odlišný, že Matrona Zlovůle neustále uvažuje, co s ním - tedy přesněji, zda by nebylo lepší ho nakonec přece jenom obětovat Bohyni. Dokonalý bojovník, ovládající zbraně a schopný vzdorovat i magickým útokům, je vystaven vymývání mozků stejnému, jako ostatní drowové. Jenže opravdu v sobě má něco podivného, na rozdíl od svých soukmenovců si dokáže zachovat v sobě kousek něčeho, co mu nedovolí stát se jedním z mnoha temných, nenávistných a krutých stvoření, kterých je město Menzoberranzan plné.
Důležitým momentem této knihy je její napojení na Forgotten Realms - D&D prostředí, které vybudoval Ed Greenwood. Tento román staví na prostředí Forgotten Realms, využívá jeho propracovaný svět a doplňuje jej o příběh. R. A. Salvatore je zručný řemeslník slova a příběhu - v tom nejlepším slova smyslu, neberte toto označení nijak hanlivě - a tak tu je zajímavý román. Přestože je plný krutosti a humoru si v něm moc neužijete, čte se dobře. Děj je plný akcí a zvratů, a i přes značné dovednosti se zbraněmi se musí Drizzt hodně ohánět, aby nezůstal v poli poražených. Během studia to ještě bylo symbolické, modrý záblesk z učitelovy hůlky vyřazoval ze soubojů ty, kteří si naběhli na dřevěný meč, ale brzy se dostal do situací, kdy zbraně měly ostří a jeho nepřátelé neoddiskutovatelnou chuť dosáhnout jeho bezživotí.
První kniha končí nástupem Drizztovy dospělosti a zároveň klimaktickým střetnutím, které mu dá signál, že se musí rozhodnout, jakou životní cestou se dát. Kterou, to neví. Ale má poměrně jasnou představu, po kterých cestách svůj život vést nechce. Brzy je zřejmé, že Drizzt mezi drowy nezapadá. Je si toho vědom on sám, ví to jeho otec (i když v tomhle světě to je spíše jen dárce spermatu než otec - vychovatel), ví to Matrona Zlovůle, pochopila to i Pavoučí bohyně.
První díl legend o Drizztovi je zajímavý, slibuje hodně a i sám toho dost čtenáři dává. Samozřejmě - jako vždy, když jde o příběh navazující na hru - je určen především poměrně přesně vymezené skupině čtenářů. Protože ale základem tu není počítačová hra, ale D&D prostředí, je tu inspirační rámec vymezený mnohem volněji. Také soustředění autora na hlavní postavu je důležitým prvkem, nemusí tu prezentovat a dokreslovat složité geopolitické vlivy (s výjimkou malé odbočky se vše odehrává mezi několika rodinami temných elfů). Formát legendy sice trochu omezuje, rodová zápletka tu je posunuta do pozadí, přesto dává příběhu dostatek šťávy.
Výsledkem je příjemné vlakové čtivo, které si na nic jiného nehraje - a to považuji za důležité, ani čtenář a hlavně ani autor se nemusejí rozptylovat širšími souvislostmi.
Hodnocení: 50%.
R. A. Salvatore: Legenda o Drizztovi I - Temný elf I - Domovina (Homeland)
překlad: Kateřina Niklová
obálka: Todd Lockwood
Fantom Print, 2007
255 stran, 239 Kč, brožované
ISBN 80-86354-97-2