RECENZE: Paul Tuma, Footbal Faust

21.3.2006

Football FaustJe snadné být bohem. Pokud ovšem se jako bůh narodíte. Ale podle čeho poznáte, že jste se narodil jako bůh? Podle toho, že pro vás je snadné být bohem? Není to spíš definice kruhem? Nebo snad dokonce definice křížem?

Talentovaný fotbalový puberťák. Invalidní dorostenec. Uprchlík, zachráněný proto, aby opět musel utíkat. Zkrachovalá existence s jackpotem v kapse. A vedle něj Fotbalový Bůh. Génius míče. Hospodin zástupů. Idol celého světa. A křižovatka dvou osudů. Paleta dvou barev. Bytost dvou tváří. Nebe a peklo v jediném průsečíku.

Kříží se tu dva osudy. Vypravěčem je outsider, chlapec, který ztratí všechny naděje na lepší život, když ho srazí auto a stane se z něj invalida. Zlomek sekundy - a místo nadějného sportovce tu máme trosku. Kolo života se točí, hrdina je nahoře i dole, znovu a zas. Jeho časočára se proplétá světem tak šikovně, že se s trajektorií fotbalového Boha míjí, potom se přibližují - nakonec se setkávají.

Finále románu - to je výrazný alegorický obraz, variace na Poslední večeři Páně:
„Dnes večer mne jeden z vás zradí... ten, kterému podám poslední kousek pokrmu.“
Podívejte se do zrcadla. Nebo raději ne, člověku se žije spokojeněji, pokud žije v neznalosti.

Prvotina-neprvotina, tak by se dala označit tato kniha. Je to sice první literární útvar tohoto autora, Paul Tuma však za sebou má už několik děl z jiných oblastí tvorby, děl nepříliš známých, ale nápaditých a vytvořených s vysokým nasazením - se stejně vysokým nasazením, s jakým se pustil i do románu Footbal Faust. Nekonvenční - to je asi hlavní charakteristika této práce. Nejde ale ani o záměrnou negaci existujících konvencí, ani o pomíjení pravidel způsobené jejich fatální neznalostí. Paul Tuma je svůj a nezaměnitelný, svět vidí prizmatem svého života a pravidel, která se sám snaží dodržovat. Není žádným konjunkturalistou, jeho setrvačnou hmotnost odhaduji tak okolo tří černých trpaslíků.

Právě ona nekonvenčnost - nikoliv záměrná opozice a násilná snaha být jiný, ale hledání cesty bez znalosti itineráře ostatních soutěžících a bez přemýšlení o tom co si oni vybrali - je hlavním pozitivem této knihy. Některé obrazy jsou tu více než barvité (dvojice manželek rangerů, finále na mexické farmě), z některých se sypou piliny (rozuzlení událostí na mexické farmě), ale celkově to je dílo, které svojí nestandardností vybočuje z obvyklého prvotinového rámce. Footbal Faust má celkem dost blízko k biblické alegorii - i již ona zmiňovaná citace z Poslední večeře Páně má v příběhu svůj význam.

Footbal Faust není obvyklé čtení. Nepatří k intelektuálským románům, neřídí se schématy a konvencemi. Protože ale zároveň není negativem, mechanickým překlopením plusů do mínusů a obráceně, nabízí nový styl pohledu na svět, nikoliv jenom přebarvení filtrů. Práce nedosahuje standardu literárních kvalit zavedených autorů, ale na druhou stranu díky kreativní praxi autora tu nenajdeme většinu začátečnických chyb.

Paul Tuma: Footbal Faust
Obálka: Paul Tuma
Triton, edice Trifid 2006