RECENZE: Patrick Zandl, Flotila Země

21.6.2006

Flotila ZeměRomán Patricka Zandla je zajímavou všehochutí. V prvním plánu militaristická SF, v níž se kosmické síly Flotily Země střetnou s podstatně větší přesilou vyhlazovacího invazního loďstva Anoplurny, která by se spíše měla jmenovat Všechnoplundra. Ve druhém plánu téměř troskovsky českocentrický příběh. V plánu třetím zajímavé řešení politickoekonomických problémů Země. A v plánu čtvrtém také trochu červené knihovny.

I přes formální odlišnost jsem si při čtení připomínal dvě knihy s podobným námětem - Enderovu hru a Wing Commander. Nevím, proč zrovna Enderovu hru, když Patrick Zandl neangažoval do vedoucích funkcí jediného dorostence, ba ani podrostence, ale u Wing Commandera tuším - a vlastně ten důvod je společný pro obě tyto knihy. Protože to společné ve válečném konfliktu všech těchto příběhů je odhodlanost, s jakou se lidé postavili mnohem silnějšímu nepříteli, odhodlanost vzniklá z hrozby totální likvidace lidstva.

Českocentrický příběh - to je další zajímavá poloha této knihy. Čeština jako oficiální jazyk Flotily Země, lodě pojmenované třeba Lipany nebo Svoboda, Masarykova základna, novoboleslavské loděnice, mnoho postav nosí česká příjmení a tak dále a podobně. V době, kdy samostatný český vojenský letecký průmysl prakticky přestal existovat a za patnáct let měl jediný opravdový kontrakt na dodávku letadel (a to ještě pro českou armádu), když se věková hranice znalosti angličtiny u nás posunula z vysoké a střední školy na základní a mateřskou, je tato autorova vize (pravda, staršího data, původní text byl publikován myslím před pěti - šesti lety na pokračování na netu) spíše vizitkou jeho schopnosti (sebe)ironie, než archaickým tvůrčím stylem nebo vizionářskou předpovědí. K té ironii určitě patří i některá jména, třeba reportérky Barbary Streissandi...

Politická ekonomie - to je docela  zajímavý moment tohoto příběhu. Flotila Země je totiž firmou, loďstvo, základny i posádky financuje z prodeje svých patentů, žádné daně a jejich obtížné schvalování. Pravda, poplatky za patenty jsou neustálým jablkem sváru mezi pozemskými vládami a Flotilou, ale je to moment, kdy obchod přerůstá do politiky, nikoliv politika do obchodu (což je současný stav). Červená knihovna se tam také objevila, ale v podstatě až na konci jako příjemné odlehčení - a tak jsem to také bral.

Poměrně rychle jsem se při čtení naladil na ironizující notu, kterou do knihy vnesl Zandlův českocentrismus, a díky tomu jsem tento příběh četl s radostí. Je to příjemné občerstvující čtení, které bezpochyby patří do kategorie vlakového čtiva - ale takového, při kterém se můžeme bavit o sto šest.

Patrick Zandl: Flotila Země
obálka, grafická úprava: Grigory Vyatkin
Jiří Vlček - Wolf Publishing