RECENZE: Ondřej Neff, Hvězda mého života

3.6.2010 0:05

Hvězda mého života Ondřej NeffTOPlist"To je jeden asi ze sta problémů s robotama a kyborgama. Nikdy nevíte, jestli jednají z vlastní vůle, nebo z vůle někoho jiného.
S lidmi je to jednodušší, co se odhadu týče.
Ti vždycky jednají z vůle někoho jiného."

str. 168

Na novou knihu od Neffa čekám vždycky velice netrpělivě. Není pro mě jen studenou a vzdálenou "hvězdou české sci-fi", kdepak. Je to autor, který stál u počátků mé posedlosti žánrem. Jako jeden z prvních mi ukázal to vzrušení a údiv nad cizími světy, a tak mi pomohl pociťovat totéž i nad vlastním životem. Je to snad známka stárnutí nebo přílišné čtenářské zkušenosti, když se přistihnu, jak doufám, že se s další novou knihou vrátím k té závrati, kterou jsem kdysi prožívala nad neffovkami z 80. let? Myslím, že v tomhle nejsem sama.

Ten pocit se už asi vrátit nedá, ale můžu dostat příležitost setkat se znovu s oblíbenými postavami. V tomto případě se jedná o pokračování cyklu z Arkádie, takže se čtenář může těšit na Kubu Nedomého, Dědka Čucháka a graciézní Su. Skoro bych řekla, že to stačí, ne?

Ale to bych asi byla popotahována v kuloárech, za takovou "recenzi". Někteří z vás budou chtít vědět víc. Dobrá tedy.

Hvězda mého života se vrací prostřednictvím Kubova vyprávění do doby, kdy mu vypršel havířský kontrakt u Českopolské těžební a on z vlastní hlouposti a mladické nerozvážnosti zkejsl na Měsíci. A nebyl to poslední problém, do kterého se mu podařilo zaplést z výše zmíněných důvodů. Ale nebýt toho, kdo ví, jestli by měl to potěšení spolupracovat s kyborgem Dědkem Čuchákem a jestli by vůbec poznal největší lásku svého života, Su. Celý příběh je o tom, jak se to všechno seběhlo a jak se tyhle neortodoxní formy života setkaly.

Nebude patrně překvapením, že ani v Hvězdě se cyklus neodchyluje od svého čistě dobrodružně-akčního půdorysu. Koupíte si Neffa, dostanete Neffa. S jeho lehkým až nedbalým žurnalistickým stylem, ironií, sarkasmem, zručným minimalistickým karikováním a vtipnou psychologickou zkratkou. Dílčí epizody knihy pěkně odsýpají, a tentokrát nedojde na postupně se vkrádající lehkou rozvláčnost, kterou jsme mohli pozorovat u předchozího Ro(c)ku mého života.

Celkový vzhled knihy je velice příjemný. V poslední době si nás nakladatelství pěkně hýčkají vytříbeným designem, porevoluční experimentování (leckdy velmi odpudivé) je dávno pryč. I Hvězda mého života má díky nakladatelství Plus vkusnou a žánru odpovídající úpravu. Dokonce mé oko ani nezaškobrtlo o překlep, což naopak v poslední době zvykem nebývá.

A takto se příběh o mládí Kuby Nedomého stává něčím víc, než jen příjemně nostalgickým doplněním našich ranějších čtenářských zážitků a ladným kouskem, který si můžeme vystavit v knihovně. Není to žádný artefakt z Měsíce na doplnění sbírky a lapač prachu, ale živá, dýchající kniha, prostřednictvím které mohou s arkadským cyklem začít i naprostí nováčci. Ačkoliv… možná je lepší vychutnat si celý tento příběh chronologicky tak, jak ho Ondřej Neff napsal.

Hvězda mého života
Neff, Ondřej

Nakladatel: Albatros Media - Plus
Obálka: Lubomír Kupčík
Redakce: Marie Semíková, Alexandra Horová, Lubomír Kuba
Počet stran: 368
Rozměr: 135 x 205
Cena: 329 Kč

Lament

HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?

Kojení je bezpochyby nejlepší způsob výživy, který můžete svému miminku poskytnout. Správná výživa vašeho děťátka hraje již od narození klíčovou roli nejen ve vývoji a zdravém růstu. Současné výzkumy prokazují, že kojení má vliv na snížení rozvoje civilizačních chorob.