23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Miroslav Žamboch, Maverick - Pěšec na odpis

11.10.2006

MaverickMaverick X je nalezenec, adept čarodějnictví - a pěšec na odpis. Není žádným zářivým talentem, spíš ho život naučil z čehokoliv vyždímat poslední kapku a pak ještě pár dalších navíc. Potřebuje to, protože ve škole má mocného nepřítele, samotného jejího představeného. Zkouška, kterou má zakončit svá studia a prokázat, zda může být jmenován členem klanu čarodějů, je díky Gystrusovi naplánována spíše jako poprava.

Maverick X se od většiny hrdinů Mirka Žambocha liší. Maverick je přesně ten typ, o kterém klasik řekl „chlapec je neduživý, půda ho neuživí“. Nevládne příliš velkou fyzickou silou, ale právě úspornost, kterou se musel naučit jako dítě bez rodičů, bez podpory a s omezenými zdroji všeho, je jeho zásadní předností. Díky ní dokáže obejít nedostatek svalové síly, díky ní dokáže přežít v poušti i v jiných, rozmanitějších, ale podobně nepřátelských prostředích.

Povídka, která patří do sběratelské řady vydávané nakladatelstvím Triton, je opravdu povídkou, navíc typicky žambochovskou - což se ostatně vzhledem k osobě autora dalo očekávat. Jedna životní epizoda jednoho člověka, o jehož minulosti se dozvíme právě tolik, abychom věděli, proč se právě teď chová tak, jak se chová, a který si mnohem více zaslouží označení postava než hrdina, i proto, že není jednobarevně skvělý. Příjemný příběh do kapsy, do tramvaje nebo do čekárny u lékaře, nebo také zajímavý dárek, dobré počtení.

Miroslav Žamboch: Maverick - Pěšec na odpis
obálka: Milan Fibiger, grafická úprava: Dagmar Krásná
Triton, edice Trifid, 2006