RECENZE: Mike Resnick, Návrat Santiaga
Hádejte, kdo se k nám po letech vrátil. Santiago. Obávaný nebo oslavovaný nepřítel Demokracie a přítel všech obyčejných lidí, kosmický Robin Hood nebo - a to spíše - všech Sedm statečných v jedné osobě. V roce 1994 vydalo nakladatelství Winston & Smith rozsáhlou space operu s westernovými prvky Santiago: Mýtus daleké budoucnosti. Po dlouhém tuctu let, zásluhou nakladatelství Wales, do naší rodné země dorazilo volné pokračování s výstižným názvem Návrat Santiaga: Mýtus daleké budoucnosti. Prodleva však nebyla způsobena vinnou nakladatele, ale spisovatele, který si dal od vydání příběhu v roce 1986 pauzu až do roku 2003.
První román se v seznamu mé četby zatím neobjevil, což nijak nesnížilo zážitek ze čtení volného pokračování, protože o původním Santiagovi už na periférii Demokracie, na Vnitřní hranici, nikdo neslyšel 106 let. Více než jedno století ovlivňovaly životy kolonistů nových světů podezřelé zákony a moc kolosu, naznačujícího, že jeho zřízení určuje vláda lidu. Stovka let uplynula, než pochybná vláda zavzdala svým vykořisťováním příčinu k rozpohybování kola osudu. A tak se shodou náhod stalo, že mladý zlodějíček Danny Briggs objevil dědictví Černého Orfea, barda, který svou básní zaznamenával dějiny Vnitřní hranice - ráje psanců a lovců odměn.
Okolnosti přiměly Dannyho k úprku z jeho rodného a nezajímavého světa, donutily ho přijmout na sebe břemeno nejtěžší a převzít úkol zmíněného veršotepce. Nový Černý Orfeus alias Dante Alighieri alias bývalý Danny Briggs nalezl své poslání v hledání nového Santiaga. A protože v Dantově Božské komedii provází básníka Peklem, Očistcem a Rájem básník Vergillius, nemohl ani spisovatel zapomenout na někoho, kdo bude Dantovým průvodcem ve světě, kde zákon a pořádek patří do rukou jednotlivců. Indoš Virgil Kroužící Jestřáb na sebe vzal úlohu Dantova průvodce devíti kruhy Pekla. Hledání nového Santiaga se začíná...
Nenáročná a vtipná, přesto však drsná space opera, v níž nám autor ukázal daleko rozsáhlejší westernové hřiště, než jakým byl Divoký Západ. Čtyřsetstránkové, rychle plynoucí, vyprávění směřuje k jedinému cíli, což ale neznamená, že se budete nudit, právě naopak, protože výběr Santiaga musí být důkladný a ani mezi miliardami lidí není lehké najít někoho s potřebnými vlastnostmi, což po několika mýlkách zjistí také Dante Alighieri a způsobí si tak těžké výčitky svědomí.
Šest knih popisuje výše zmíněnou strastiplnou cestou za vytvořením nového mýtu, přičemž téměř každou kapitolu uvádí čtyřverší (pravda, v závěru jsou nahrazena osmiveršími) nového barda Hranice. O básnické zdatnosti Dannyho si však nedělejte přílišné iluze, na druhou stranu je pravda, že tak slabé také nejsou a stručně definují jednající aktéry, ať již kladné nebo záporné. Podobnost s Divokým Západem je příliš velká, než aby se mohla opomenout (v mnoha pracích pana Resnicka může sloužit jako pisatelův podpis), přesto text obohacuje svou nezvyklostí. Očekávejte proto přestřelky, inteligentní loupeže, emancipované ženy a drsné muže, nezdráhající se vždy tasit svůj kolt (popřípadě laserovou, pulzní, sonickou či jinou pistoli).
Psanci, tudíž hrdinové, mají na svých pažbách nemalý počet zářezů, předtím, než si někdo udělá zářez z nich. Mike Resnick už se za desetiletí profesionálního psaní naučil, jak vzbudit pozornost čtenáře, unaveného z opakování podobného schématu (Dante/Danny přiletí, najde, zavrhne, najde a přemluví vhodného kandidáta na Krále psanců, aby posléze zjistil, že to nebude ten úplně pravý). Ono totiž nebývá snadné zbavit se nejlepšího pistolníka se zázemím budované organizace a hledání lepšího se jeví stále těžším. Zde nastupují momenty překvapení. Někdy stačí pár dobrých přátel, někdy peníze, jindy zase paprsek do zad (není to příliš čestné, ale o to účinnější). A když už se zdá, že byl nástupce legendy konečně nalezen, vystoupí někdo ještě nepřemožitelnější s mimozemským mozkem.
Charakter popsaných postav bývá sice přímočarý s inklinací k bílé a černé, přesto je uvěřitelný a k vžití se do hrdiny přístupný. Jak už to u mě bývá, naleznu si své oblíbence v těch méně důležitých, ale o to zajímavějších, lidech. Dante patří do skupiny čestných a morálních jedinců, kteří by se v reálném světě příliš neuplatnili, kromě minulosti zlodějíčka je snad svatý. Za to Virgil patří k postavám, které si zasloužili větší prostor, holt, ne každý dokáže uplatňovat své sexuální fantazie na všem, co se hýbá a dýchá (pravda někdy také na tom ostatním). Ženy v příběhu nejsou žádné křehotinky (snad až na jednu, ale ta hned zemře), stejně tak muži. Pokud jste viděli nějaký ten western, dokážete si udělat celkem solidní představu.
Sci-fi v knize je pouze nutnou vycpávkou, bez které by se příběh asi obešel, což by byla neuvěřitelná škoda. Přišli bychom o zajímavé zbraně, neskutečné vize, okázalá jména (Hamlet Mackbeth je bezesporu největším vrcholem troufalosti) a daleko více zábavy, jenž licence vědeckofantastické literatury dovoluje. Dokonce si člověk může udělat radost a kolikrát si popřemýšlet nad morálkou, ctí, nicotnými životy těch biliónů obyčejných smrtelníků. Zasnít se a na chvíli se stát neohroženým desperátem, nebo si jen odpočinout u dobré knihy.
Pokud jste četli předchozí díl, tak můžete očekávat přinejmenším stejnou míru kvality. Pro ty ostatní z vás to není povinnost, ale pouze zábava.
Návrat Santiaga: Mýtus daleké budoucnosti
(The Return of Santiago: A Myth of the Far Future)
Autor: Mike Resnick
Nakladatel: Wales
Překladatel: Filip Klausner
Obálka: Jody A. Lee
Redakce: Robert Pilch
Rok vydání: 2005
Počet stran: 424
ISBN: 80-86939-08-1