RECENZE: Michael A. Stackpole, Dračí hněv - Bouře

18.7.2006

Dračí hněv II - Bouře

Další z knih cyklu příhod Tarranta Hawkinse, zvaného nyní Havran, je opět pokračováním šachové partie Lidé proti Chytrině. Šachovnice má poněkud nezvyklý tvar, figurek je sice více, než na klasických černobílých polích, ale jejich rozmanitost není o mnoho větší. Chytrina táhne sulancrii na d5 - tedy po pohodlných cestách do Murosa. Její taktika je celkem jednoduchá, formulovaná už kdysi dávno a dávno - rozděl a panuj. Tu podplatit, jinde zastrašit, onde vyvraždit. Havran, Will Norrington (ten svému původu sice moc nevěří, ale co kdyby?), princezna Alexis a další a další postavy, většinou již dobře známé z předchozích dílů, přispívají svým dílem ke zpomalování postupu Chytrininých vojsk.

Jenže je tu sedm úlomků Dračí koruny a jsou tu draci. Komu se podaří získat víc dílků této vražedné puzzle? A jak na to budou reagovat sami draci? To je, oč tu také běží - a nikoliv v nejmenším.

Po slabším předchozím díle tu autor nabral druhý dech. V předchozích dílech se většina děje točila kolem Havrana, ať již jako samostatné postavy nebo vůdce družiny. Teď už Kerrigen, Will a Alexis přebírají na svá bedra značnou část zátěže, kterou dříve nesl samotný Havran, jejich postavy a hlavně jejich různorodé povahy oživují příběh a dávají mu novou šťávu. Také boj proti Chytrině už není kombinací neúspěšných útoků s neúspěšnou obranou, ale síly jsou - alespoň v lokálním měřítku - vyrovnanější, a drobná vítězství potěší čtenářskou duši. Ponurý ráz předchozích dílů je tak trochu potlačen a skoro se zdá, že někde daleko za obzorem, ještě sice hluboko, začíná něco jako pomalé svítání.

Vzpomněl jsem si na definici operety podle Ladislava Fikera - během pěti čtvrtí hodiny dokáže uvést do stavu manželského tři až pět párů. Michael A. Stackpole operetu nepsal (a Fikerovu definici neznal), takže těch párů není tolik, ale vzhledem k tomu, že se tam ještě objevila jedna  plonková osoba ženského pohlaví (pravda, je to Chytrinina dcera), je na splnění až překročení tohoto úkolu docela dobře zaděláno. A ještě jeden operetní atribut je tu dodržen - překvapivá setkání sourozenců a rodičů a odhalené pozoruhodné příbuzenské vztahy.

Ale aby to nebylo zas tak jednoduché, dopustím se malého téměř spoileru - neboť autor na samém konci nechává zemřít jednu z hlavních postav. Jenže pokud si promítnete její historii i některé další informace, určitě dojdete k podobnému závěru jako já - je tu cesta, jak ji vrátit do děje, a jsem zvědavý, zda autor použije právě tenhle postup.

Do řeky příběhu kauzy Lidé proti Chytrině je možné vstoupit i tímto svazkem - a pokud se k tomu odhodláte, neuděláte chybu.

Michael A. Stackpole: Dračí hněv - Bouře (When Dragons Rage)
překlad: Konstantin Šindelář