29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: Maxine McArthur, Čas minulý

21.5.2010 12:05

TOPlistPokračování Času budoucího Australanky Maxime McArthurové nese název Čas minulý. Důvod je zřejmý, v mírně nadprůměrném vyprávění se ocitáme v minulosti komandérky Marie Halleyové, "kam" se dostala při snaze sestrojit vlastní hyperprostorový pohon a vymanit Devítku z područí Čtyřky. Ano, vesmír, jak ho zná lidstvo 22. století, překypuje různými inteligentními formami života a ne všechny jsou si navzájem přátelsky nakloněné - takový realističtější Star Trek, kde lidé nevedou Konfederaci.

Dalo by se říct, že se při čtení budete skvěle bavit, jak v neutěšených podmínkách australských slumů roku 2023, tak v budoucnosti, kde obyvatelé stanice bojují o holé životy a na povrch vyplouvají nejrůznější snahy všech mimozemských frakcí. I přes jistou upovídanost a rozvláčnost obsaženou v popisech politické a hospodářské situace na Zemi jednadvacátého století v předvečer návštěvy z vesmíru se McArthurové daří čtenáře nenudit. Vyprávějící hrdinka Marie má jasný cíl a spoustu dílčích problémů, jak ve světě, kde se zdravotnická péče neposkytuje zdarma. Úkol je jasný: Přežít a ještě vytvořit dostatečně silnou vysílačku, která by návštěvníky z kosmu mohla upoutat a Marii vrátit do její doby. V budoucnosti se však hraje o mnohem více.

Největším a milým překvapením příběhu pro mě byly technické vize autorky. Mimoprostorový pohon totiž využívá rozsáhlé sítě Invidi, kteří navíc nepatří mezi obvyklé lineární druhy plahočící se od minulosti k budoucnosti. Ostatně kvůli jejich jinému vnímání existence není jejich "pavučina v kosmu" daná pouze prostorem, ale i časem. Inu, jak jinak by se při testování ukořistěné technologie podařilo Marii dostat do dávné minulosti a čelit nejrůznějším možnostem časových paradoxů?

Autorka vytvořila strhující kulisy s dobrým technickým zázemím, které román pasují na neotřelou hard sci-fi s military prvky v obleku standardního střihu. Na své si tak přijdou zejména fanoušci, kteří se u četby rádi nechají pohltit technickými prostředky a neotřelými vizemi budoucnosti. Sílu příběhu dodává také vnitřní život Marie a neustálé zpytování svých dosavadních činů. Čas minulý není nutné číst po Času budoucím ani naopak. Nicméně román by zajisté při dodržení vnitřní chronologie hrdinky mohl fungovat lépe.

Hodnocení: 60 %.

Čas minulý
/Time Past/