RECENZE: Markus Heitz, Stíny nad Ulldartem - Ulldart - Doba temnoty 1

7.1.2010 12:05

Stíny nad Ulldartem Doba temnoty 1 Ulldart Markus HeitzTOPlistLodrik, jediný syn kráľa tarpolskej ríše na hranici puberty a adolescencie, má problém. Jeho veličenstvo otca už prestali baviť jeho sústavné faux pa a rozhodol sa konať. Milý synáčik totiž nie je ani za mak podobný svojim predkom. Pupok má ako vypasený politik, na koňa horko-ťažko vylezie (a škodoradostná gravitácia poľahky strhne k zemi) a večne by sa len napchával koláčikmi a mliekom. O orientácii v politike, obchode, boji, stratégii či taktike radšej pomlčíme. Tomu je však koniec, kráľ chce mať zo súdka piva schopného mládenca, ktorý neprivedie zem do hanby a záhuby, ale bude dôstojným a múdrym vladárom. Lodrik sa ocitá na ceste do Granburgu, odľahlej provincie, kde líšky dávajú dobrú noc, do ktorej snáď ešte zvesti o nepodarenom synáčikovi nedorazili, aby vystriedal tamojšieho guvernéra a dospel. A popri tom zhodil brucho.

Markus Heitz je populárnym nemeckým autorom fantastiky, ktorý u nás vzbudil pozornosť tetralógiou Trpaslíci. Že sa jedná o klasickú fantasy s klasickými rasami? Tsss, a čo má byť? Autor sa zameral na bradatú rasu, ktorá bola často len doplnkom nesúrodej skupinky na ceste za zničením temného artefaktu v krmných fantasy a... zožal úspech. Akčne ladené príbehy zo Skrytej zeme si čitateľov získali nielen podrobným popisom histórie a kultúry trpaslíkov, ale aj trpasličím humorom a často prekvapivým akčným dejom, čím ukázal, že variť sa dá aj zo starých známych ingrediencií, pretože výsledok sa odvíja aj od autorskej skúsenosti. Tú získal usilovným písaním série Ulldart, ktorá má dokopy už deväť kníh. Aká je teda kniha, ktorá v roku 2002 priniesla titul „deutschen Phantastik Preis 2003“ za najlepší románový debut?

Je to debut. Presne to cítiť z prvého dielu Doby temnoty. Neočakával som Trpaslíkov a predsa som sa nemohol ubrániť miernemu sklamaniu. Dej tvorí Lodrikove vyhýbanie sa intrigám šľachty, ktorej nový guvernér dvakrát nevonia a robia všetko preto, aby ho zniesli z povrchu ulldartského. To by mi nevadilo, spletité machinácie plné nečiernobielych postáv mám rád, no u postáv od prvej chvíle viete, kto je dobrý a kto zlý. Ako príklad uvediem mocichtivého Jukolenka, ktorý so svojimi názormi a zámermi nerobí žiadne tajnosti. Samotná premena na schopného mládenca nepôsobí najvernejšie a oné machinácie sú v skutočnosti niekoľkými pokusmi o atentát. Komorník Stojko a telesný strážca Valjakov – v úlohe poradcov a pestúnok - vystupujú do popredia viac ako naivný a ufňukaný Lodrik, ktorý síce postupne preberá moc do vlastných rúk, ale niektoré rozhodnutia mi pripadali ako robenie napriek (a skúšky trpezlivosti) rozmaznaným puberťákom bez pudu sebazáchovy. Subjektívny, no celkom výrazný mínus smeruje k druhej dejovej línii s pirátom Torbenom Rudgassom, ktorý má na palube tajomného cestujúceho. Morské dobrodružstvo ma ihneď zaujalo a o to viac zamrzelo, že po niekoľkých kapitolách korzára stretneme až v závere.

Nebojte sa, na autora odpočinkovej fantasy to zlé nie je, iní chcú radšej na svoje prvotiny zabudnúť, čo Heitz nemusí. Príbeh je klasickou fantasy v stredovekých (či renesančných) kulisách vo fiktívnom svete, na počudovanie bez známych a klasických fantasy rás. Pohodový príbeh je napísaný známym pútavým štýlom, ktorý je plný - aj keď netrpasličieho, ale úsmevného – humoru. Vďaka tomu knihu bez ťažkostí dočítate (ale základné biologické potreby kvôli nej nepotlačíte). Záverečná tretina navyše prinesie závan temnoty aj semienka problémov, ktoré v budúcnosti vzklíčia.

Stíny nad Ulldartem pôsôbia ako prológ, necelých tristo strán sfúknete rýchlo a budete sa tešiť na pokračovanie. Vzhľadom k predošlej kritike to zdôrazním – aj ja sa teším na ďalšie diely. Jednak je to pocitom „niečo na tej sérii predsa byť musí“, očakávaním zložitejšieho príbehu a niekoľkými nezodpovedanými otázkami, ale aj nejednoznačnosťou proroctva. Možnosť druhého Arthasa je lákavá.

Ulldart dostal požehnanie od FANTOM Printu v podobe do fialova ladenej obálky Jana Patrika Krasného so stroskotanou loďou Radostný pozdrav a pevnej väzby s modrou látkovou záložkou. Kniha je pastvou pre zmysly bibliofila, dúfajme, že zvyšok série uspokojí hlad po poriadnom príbehu, pretože vydavateľstvo plánuje vydať zvyšných osem dielov.

Hodnotenie: 60 %.

Stíny nad Ulldartem (ukázka)
/Schatten über Ulldart/