RECENZE: Magazín Fantasy&ScienceFiction 1/2006

23.5.2006

Magazín Fantasy&ScienceFictionMartin Šust si splnil svůj sen a tak se našim fanům dostává do rukou legenda SF&F časopisů, jeden z několika, které v USA tvoří páteř trhu s povídkami. Původní česká část je tvořena - vedle Martinova úvodníku - také několika recenzemi, či spíše krátkými eseji,  z nichž nejzajímavější je Fenomén Lukjaněnko Libora Dvořáka. To nejdůležitější jsou ale povídky (rozsahem od krátké po novelu) - a ty jsou opravdu top of the cream.

• Garth Nix: Pod hladinou jezera
    Artušovská variace je velmi nezvyklým pohledem na strukturování slavné legendy. Vyprávění Lady of the Lake, Jezerní Paní, je spíše filozofující a především poskytuje netradiční pohled jak na ni samou, tak i na Excalibur. Je to takové rozehřívací krátké povídání, víc by se asi do deseti stránek nevešlo.
  • Matthew Hughes: Chytrák hlupákem
    Hezcí, chytří a bohatí mužové města Olkney se jednoho dne ráno probudí oškliví, hloupí a chudí. Henghis Hapthorn je hezký, nejchytřejší a bohatý - tedy to všechno byl, než se stala ona podivná proměna. Henghis je - nebo vlastně byl - něco jako detektiv, a tak se s chabými zbytky svého intelektu snaží tuto záhadu rozluštit a pokud možno vše uvést do původního stavu. Milé povídání, v němž díky Henghisově proměně je čtenář v luštění záhady zhruba stejně rychlý, je zakončeno velmi příjemnou pointou.
  • Albert E. Cowdrey: Kmeny z Běly
    Na těžební planetě Běla dochází k podivným vraždám, které přilétá vyšetřit plukovník Roger Kohn. Zajímavá variace na téma setkání člověka s mimozemskou civilizací je plné záhad a akce, má propracovanou zápletku a zakončení typicky úřednické. Novela, nominovaná na Nebulu, je ukázkou vysoce kvalitní SF a ukazuje, že i témata, která v žánru přežívají desítky let, mají stále ještě nevyčerpané zdroje inspirace.
  • Benjamin Rosenbaum: Pusťte hodiny
    Setkáváme se tu s podivným světem - vývoj lidí je zastaven v různém věku, ve kterém pak setrvávají celá desetiletí. Jedna taková skupina „devítiletých“ ale prochází krizí - jedna z dívek se rozhodne využít možnosti se dále vyvíjet, dospět a mít děti. Zpočátku poněkud neprůhledné a chaoticky vyhlížející uspořádání autor postupně odkrývá a dokresluje. Nakonec tu je ucelený a propracovaný obraz.
  • John Moressy: Vlna zločinnosti na zámku Malveillant
    Setkáváme se tu se starými známými - čarodějem Kedrigernem a jeho ženou Princeznou. Král Rathreen si u něj objedná pomoc proti šesti nájemným vrahům, které proti němu poslal Pán stínů. Zábavný příběh je křížencem Devíti malých černoušků a Vlny zločinnosti na zámku Blandings - je plný mrtvol jako příběh Agathy Christie i humoru téměř wodehouseovského. Moressy oba přístupy sloučil a jeho amalgám je více než harmonickým celkem.

Povídku Gartha Nixe považuji z celého výběru za nejméně povedenou - přesto se stále ještě pohybuje na úrovni, kam dosáhlo jen několik našich autorů ve svých nejsvětlejších chvilkách. Cowdeyovy Kmeny z Běly jsou pak ukázkou kvalit nejvyšších, jim úspěšně sekundují příspěvky Johna Moressyho a Matthewa Hughese. Rosenbaumově povídce škodí její krátký rozsah (16 stránek), čtenáři by si zasloužili přehlednější uvedení do jejího velmi nestandardního světa.

První číslo české mutace Magazínu SF&F tak sice není konkurencí ostatních našich časopisů v oboru původních českých a slovenských povídek, ale v oboru angloamerické tvorby bude zřejmě výraznou jedničkou. Původní Magazine F&SF je rozsáhlou studnicí, ze které bude možné ještě dlouho vybírat vysokou kvalitu, a tak i přes poměrně vysokou cenu čísla stojí česká verze za přečtení a koupení. Díky typografické úpravě odhaduji povídkový obsah až někam ke třem stovkám normostran - a to dohromady obnáší ekvivalent běžného románu,  který se na pulty dostane za cenu o poznání vyšší.

Magazín Fantasy&ScienceFiction
editor: Martin Šust
obálka: Cory a Catska Ench (k novele Kmeny z Běly), grafická úprava: Dagmar Krásná