RECENZE: Kim Harrison, Mrtvá čarodějka přichází

3.7.2010 0:05

Rachel Morganová je čarodějka ve službách agentury, která potírá zlo ve městě a všemi dostupnými prostředky se snaží eliminovat co nejvíc zločinců, kteří porušují zákon. Jenže to má háček, Rachel totiž dostává samé podřadné úkoly a když to nevede ke zlepšení, rozhodne se ze společnosti odejít. K ní se přidává upírka Ivy a skřítek Jenks se svou početnou rodinou. Ti tři si zakládají svou vlastní firmu na chytání zločinců. A tady vstupuje do hry další zádrhel – předchozí zaměstnavatel totiž nesnese jakoukoliv konkurenci a Rachel tak získává status mrtvé čarodějky, což znamená, že na její hlavu je vypsána vysoká odměna. Jediný způsob, jak se označení může zbavit, je vykoupit se obrovskou sumou peněz…

Abych se přiznal, knihu jsem si chtěl přečíst hlavně kvůli obálce, která mě upoutala jako první. A musím říct, že po dočtení to není to jediné, co považuji za povedené. Autorka tu představuje město Cincinnati pár let po jakési katastrofě, která zcela změnila tvář Země, čímž do textu zanáší drobné prvky sci-fi, nad nimiž ve výsledku vítězí ty fantasy a asi nikoho nepřekvapí, že tu nebude nouze ani o detektivku. Mrtvá čarodějka přichází je totiž ve výsledku víc než urban fantasy, kriminálkou obohacenou o fantasijní motivy. Inu, posuďte sami.

Hlavní hrdinka tu místo draků a dalších všemožných potvor, na něž jsme zvyklí, bojuje proti obchodníkovi s biodrogami a jeho poskokům. Právě on je jejím úhlavním protihráčem v téhle kruté hře na život a na smrt, v níž se nebojí sáhnout k nebezpečným praktikám. Jenže Rachel je jak buldok a když se do ničeho zakousne, tak to jen tak nepustí. V tomhle mi trochu připomněla mou oblíbenou filmovou postavu Harryho Callahana v podání Clinta Eastwooda. Díky tomu jsem si chvílemi myslel, že Morganová je Drsný Harry v sukních. Může za to především fakt, že se tváří v tvář hrozbě chová jako muž. Takže když došlo na akční scény, bytost něžného pohlaví byla tatam.

Kromě propracovaných charakterů se pak dočkáte i slušného, i když nikterak originálního příběhu, který však dobře utíká a nezadrhává se, takže čtení nepředstavuje žádné utrpení. Každopádně jednu velkou vadu kniha má. Rachel se vrhá z akce do akce a tyhle scény jsou tu kladeny moc často za sebou, takže si nebudete moct ani na chvíli vydechnout. Připadalo mi to, jako by autorka nevěděla kudy kam, tak se to rozhodla vyplnit takovouhle vatou. To mi pak nejvíce vadilo ve finále – místo aby autorka napsala jedno pořádné, rozdělila jej na víc kusů.

Mrtvá čarodějka přichází je kniha, kterou nelze nedoporučit. Fanoušky Tolkiena sice nezaujme, ale milovníci upírů, čarodějů a vlkodlaků si budou zaručeně spokojeně pomlaskávat. Obzvláště pak ti z řad něžného pohlaví. Pro dlouhé letní večery plné horka, které se kvapem blíží, je tento titul tím pravým ořechovým pro pořádné osvěžení.

Mrtvá čarodějka přichází /Deatch witch walking/
Harrison, Kim

Nakladatelství: Fantom Print