RECENZE: Kim Harrison, Mrtvá čarodějka přichází

28.5.2010 9:05

Mrtvá čarodějka přichází Kim HarrisonTOPlist"Rysy Ivyiny tváře se úzkostně stáhly, když mi pohlédla do očí. "Rachel… pořád na tobě cítím svůj pach. Jsi jako velká čokoládová sušenka na prázdném stole. A když se rozčílíš, je to, jako by tě právě vytáhli z trouby a čokoláda byla ještě teplá a měkoučká. Neměla jsem sušenku už tři roky. Mohla by ses prostě uklidnit, abys nevoněla tak zatraceně dobře?"

str. 145

Tak teď už to víme. Pro upíry jsme jako čokoládové sušenky. Takové ty, co má každý rád. Všechno se prozradilo díky Rachel Morganové, rusé čarodějce, která netrpí zrovna přebujelým sebevědomím. Nebo za její zdánlivou neschopností vězí něco jiného?

Ve světě Kim Harrisonové žijí lidé, jejichž populace značně zeslábla vinou viru, a interlanďané, kteří mají nadpřirozené schopnosti. Nejsou to žádní exotičtí tvorové – lidé je vždy dobře znali z mýtů a legend. Jenomže tihle čarodějové, upíři, vlkodlaci, skřítkové a podobná havěť jsou skuteční a po nákaze je jich skoro tolik jako lidí. Není divu, že pro klid lidských dušiček vznikla bezpečnostní agentura IBA, která má potírat zločinné interlanďany.

Rachel je jednou z vyšetřovatelek IBA, ale není moc spokojená. Práce se jí nedaří, dostává samé podřadné úkoly. Na vině však možná není její neschopnost, ale to, že si na ni šéf zasedl. Od IBA se sice neodchází, ale rusovláska už toho má dost. Jako správná ženská se hned tak něčeho nezalekne a klidně do party přibere upírku Ivy, přestože má lehké obavy o svůj krček, a skřítka Jenkse, aby založili vlastní vyšetřovací agenturu.

Je nad slunce jasnější, že IBA vypíše na Rachelinu hlavu odměnu. Takže tady přichází naše mrtvá čarodějka.

Ano, příběh Kim Harrisonové patří k těm, se kterými se u nás v posledních několika málo letech roztrhl pytel. Detektivka s nadpřirozenými či magickými prvky. Tento jev není bez příčiny. Subžánr táhl vítězně světem, až se probojoval k nám. A český čtenář se tolik neliší od amerického nebo kteréhokoliv jiného. Takže čarodějové, upíři a vlkodlaci u nás mají na kontě už spoustu obětí a další se jim vrhají samy do náručí.

Můžeme s tím polemizovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat. Víte jak to je, už to znáte. Nebraňte se, podlehněte hypnotickému kouzlu a nebude to bolet. Dokonce je pravděpodobné, že se vám to bude i líbit.

Největším problémem těchto knih je uniformita. Každý autor musí najít něco, čím se výrazně odliší od ostatních. Kim Harrisonová na to jde zajímavým způsobem, který jí možná zužuje čtenářský rádius, ale jistě jí i získává základnu velice oddaných čtenářek.

Že by tedy konečně troška romantiky? Kdepak. Rachel je nezdolná ranařka s vlastní tvrdou palicí přesně podle diktátu literární módy. Ovšem příběh je psán výrazně ženským stylem, se zacílením na detaily. Pozornost se věnuje dost často takovým "nudným" nezbytnostem jako je vaření či praní. Styl textu je také na dnešní dobu, preferující třeskuté dialogy, poměrně popisný. A Rachel je nadána sexualitou ženského typu, nikoliv mužskou, jak se s tím dnes hojně setkáváme u silných ženských hrdinek. To znamená, že když ocení pěkné pozadí některého ze samečků, uvažuje o něm v souvislostech, uvědomuje si konflikt rozumu a instinktů, je pragmatická, sem tam se ovšem zasní…

Že to zatím vypadá na samá negativa? Ale kdepak. Přesně v těchto odlišnostech je síla Mrtvé čarodějky. A pak taky v tom, jak je vystavěn Rachelin charakter. Pro současnou ženu či dívku je velice snadné se v ní najít.

Kromě svéráznosti zpracování je obrovským přínosem pohled na magii. S tou se autorka vypořádala také velice specificky a způsobem mně blízkým. Magie v tomto světě není jen nějaké to mumlání či máchání rukama. Je to opravdu těžká věda a někdy až příliš hmotná. Za její základ patrně sloužila lidová čarodějnická tradice našeho světa a její odnože. Obzvláště amuletová magie je velice realistický systém.

Takže dámy, pokud máte rády tuhle četbu, vzhůru do knihkupectví. A pánové to mohou zkusit taky, alespoň si otestují, jak jsou na tom s testosteronem a možná se dozví něco o ženském pohledu na svět. Většina z nás je tvrdohlavá a až zoufale odvážná ve chvílích, kdy to není vůbec na místě. Pošetile věříme ve svou schopnost všechno zvládnout, aniž bychom si uvědomovaly, jakou podporu nám poskytuje civilizace, která nás ochraňuje jako nikdy před tím. Všechny jsme jako Rachel.

A kromě toho, jak často se čtenáři stane, že narazí na vedlejší postavu, která se jmenuje pan Mrně a je to čivava?

Mrtvá čarodějka přichází /Dead Witch Walking/ (ukázka z knihy)
Harrison, Kim