RECENZE: Karolina Francová, Kaynova doba

6.4.2006

Kaynova dobaMladík Kayn se stane knězem bohyně Mortai - a postaví tím mezi sebe a svého bratra Aydana i spoluobyvatele své vesnice nepřekonatelnou hráz. A další hráz mu postavila věštba: svojí milou, kněžku Amäel, zabije vlastní rukou. To vše vyčnívá z hlavního motivu, který Kayna vede v jeho životě. Kayn a Aydan se rozcházejí, Aydan se stává knězem konkurečního boha Tirese. Kayn ve snaze dosáhnout bratrova odpuštění za smrt, kterou vnesl do jeho rodiny, podniká dlouhou a složitou cestu, na jejímž závěru se vrací do své země - jako jeden z velitelů vojska, které ji má podmanit.

Román má vícevrstvou strukturu. Základem je konflikt mezi oběma bratry. Kayn se stává kněžím bohyně Mortai, příslušníkem kasty, která je nad obyčejnými lidmi - znásilnění, vraždy a podobné prohřešky se kněžím (a kněžkám) promíjejí, pokud ovšem postiženým není některý další zasvěcenec Mortai. Jsou nepředvídatelní, vesnici mohou podle své nálady proklít nebo požehnat, a chování vesničanů na to nemá příliš velký vliv. Dávají tím najevo jednak svoji nadřazenost, jednak nezávislost na světské moci, ale také svoji rozhodující úlohu při dávném odražení vpádu vojsk Osmi království. Byla to právě tato nezávislost kněží na světské moci a lidské morálce, která postavila Aydana proti Kaynovi.

Druhou vrstvou příběhu, která ovšem měla vliv na tu první, je nenávist kněze Mara vůči Kaynovi. Mar proti němu postaví Amaël, do jejího srdce zaseje seménko nedůvěry a oba dva od sebe vzdálí, aby byl on blíž Amaël a dosáhl tak naplnění své vlastní touhy. Jeho intriky jsou velmi úspěšné - a to i přesto, že Kayn i Amaël znají Marův motiv.

Právě toto vše vede Kayna k tomu, aby hledal obyčejné lidské hodnoty - a nalézá je, nebo se alespoň domnívá, že je nalézá. Ve svém hledání je ochoten postavit se i proti bohům - a zároveň využívat jejich moci. Kayn je tak vystavěn jako téměř moderní člověk, nezávislý na bozích, ale závislý na ostatních lidech. Plný vášně, nenávisti i touhy po odpuštění, silná osobnost ovlivňující své okolí, je přesto ve vleku svých citů, kterým dá nakonec plný průchod v okamžiku, kdy zjistí, že sám byl zahrnut do mnohem větší intriky, než celou tu dobu tušil.

Román je plný emocí, nese je mnohem více postav, než sám Kayn. Prýští a tryskají z postav, z jejich vzájemných interakcí i jejich vztahu s přírodou a s magickými silami. Spád příběhu v několika místech zakolísal, ale celkově drží dobrý standard a je to příjemné čtení. Ukazuje, že autorka se postupně vypracovává a v řadě jejích prací je v současné chvíli tou nejlepší.

Karolina Francová: Kaynova doba
obálka: Milan FIbiger, ilustrace: Pavel Mokrejš
medailon autorky: ?