RECENZE: Juraj Červenák, Strážcovia Varadína (Dobrodružstvá kapitána Báthoryho)

3.6.2010 12:05

Strážcovia Varadína Juraj Červenák StrážcovéTOPlistTak, a je to tu. Po mnohých rokoch vyplnených napospol vynikajúcimi knihami v českom jazyku sa slovenskí fanúšikovia dočkali a po prvýkrát majú možnosť vychutnať si príbeh z pera Juraja Červenáka v podobe, v akej ho autor stvoril. A že to nie je hocijaký príbeh. Sága Dobrodružstvá kapitána Báthoryho, ktorej úvodnou kapitolou je práve román Strážcovia Varadína, je podľa autorových slov jeho vysnívaným dielom, príslovečným opusom magnum, ku ktorému smeroval od začiatku svojej spisovateľskej kariéry.

V češtine kniha vyšla už v decembri minulého roka a už vtedy to bolo fantastické čítanie. Ale s príchodom verzie, v akej Červenák knihu napísal, sa čitateľský pôžitok posúva na úplne novú, doposiaľ nepoznanú úroveň. Nutno podotknúť, že ju docenia predovšetkým slovenskí čitatelia, pre ktorých je samozrejme toto vydanie primárne určené, avšak rozhodne by som sa nezdráhal odporučiť ju aj čitateľom českým. I keď sú texty v princípe rovnaké, verzia v našej materčine by mohla slúžiť ako názorný príklad toho, že slovenský jazyk je omnoho košatejší a skrýva v sebe oveľa väčší potenciál, než si ktokoľvek doteraz myslel. Strážcovia Varadína sú totiž po stránke jazyka vycibrené na najvyššiu možnú úroveň a pri ich čítaní som pociťoval pýchu nad tým, aký krásny náš jazyk môže byť, ak sa ho chopí talentovaný spisovateľ. Nachádza sa tu množstvo slov a výrazov, ktoré sú jednoducho rýdzo naše. Ja osobne som si až pri lúskaní tohto diela uvedomil, ako mi chýbal ten pocit čítať po dlhom čase slovenskú knihu.

Z hľadiska štylistiky a celkového štýlu autorovho písania je kniha takmer bez chybičky. Možno iba raz som pobadal, že sa nejaké slovo zopakovalo viackrát, než bolo nevyhnutné, a nad nejakým tým úradovaním tlačiarenského škriatka sa tiež dá prižmúriť oko, keďže sa kniha číta takpovediac jedným dychom. Červenák oproti jeho predchádzajúcim počinom mierne osekal rôzne opisy (či už scenérii alebo postáv) za účelom čo najväčšej plynulosti deja. Podarilo sa mu to a ani na okamih som nemal pocit, že by si niektorá scéna v knihe zaslúžila detailnejšie vykreslenie. Autor našiel ten správny pomer medzi nutnosťou opisu a momentom, kedy môže v príbehu pokračovať ďalej a detaily prostredia a postáv nechať na čitateľovej fantázii. Vykreslením ale rozhodne nešetril na postavách - tie sú krásne životné a počas čítania si ku každej vybudujete silný vzťah.

Čo by to však bolo za charaktery, ak by ich neobklopoval poriadny príbeh? Žiadne strachy, ani v tomto ohľade sa nie je čoho obávať. Príbeh o vojnovom hrdinovi, chýrečnom šermiarovi Kornéliovi Báthorym, ktorý podniká strastiplnú púť za uneseným synom, je pútavý, plný zvratov a prekvapení a taktiež veľmi výpravný. Autor nepodcenil dôslednú prípravu a 17. storočie na území strednej Európy, plné ľútych bojov s Turkami, je vykreslené s neobyčajnou precíznosťou. Na konci knihy sa navyše nachádza malý slovník vtedajších pojmov aj s vysvetlivkami pre lepšiu orientáciu. Čo je taktiež veľmi dôležité, Červenák nezakrýva čitateľovi oči pred brutálnymi a krvavými scénami. Ten má tým pádom možnosť preniesť sa priamo do centra diania intenzívnych stretov ozbrojených vojsk, do prachu, krvi, burácania pušiek a diel, zvonenia mečov a kriku ranených mužov, ale aj navštíviť vtedajšie Nové Zámky, Drienov, či Osmanmi okupovaný Jáger. Dejová línia drží čitateľa v napätí a on dychtivo hltá ďalšiu a ďalšiu kapitolu, až sa dostane na koniec, po ktorom sa okamžite začne dožadovať pokračovania. Áno, záver doslova zráža do kolien a len ťažko by som si dokázal predstaviť lepšie navnadenie na druhý diel.

Na záver mojej recenzie si dovolím trochu nazrieť do budúcnosti. Ak si plánovaná sága Dobrodružstvá kapitána Báthoryho udrží kvalitatívnu latku nastavenú Strážcami Varadína, má podľa môjho názoru reálnu šancu stať sa novodobým slovenským eposom. Nakročené má k tomu viac než dobre.

Strážcovia Varadína (rozhovor s autorem, recenze M. Stručovského, ukázka z románu )
Juraj Červenák

JurajVydavateľ: Slovart, Bratislava