RECENZE: Josef Pecinovský, Budiž vám Měsíc lehký - JFK 21

9.3.2010 0:05

Budiž vám měsíc lehký Josef PecinovskýTOPlistJFK je zase v průšvihu. Tentokrát se o něj nezajímá X-Hawk, ale CIA. Neboť (rodem) Čech vyfotografoval (rodem) Čecha. Eugen Cernan Johna Francise Kováře. A hádejte, kde?

Jak titul tohoto kovářovského příběhu napovídá, bylo to na Měsíci. A tak JFK má za úkol rozplést časoprostorový uzel, který mu visí u pasu a svítí jako indiánský skalp bílé dívky. Však také Američani na něj hledí skoro tak, jako kdyby to byl skalp skutečný. Moc možností, jak se z téhle šlamastyky dostat, nemá. Přesněji řečeno, jeho posláním naopak je, do této šlamastyky zapadnout a zorientovat se v ní. Jak už u tohoto nedisciplinovaného samostatně rychle myslícího a rychle jednajícího enfant terrible Agentury je zvykem, pustí se do úkolu s plnou vervou. Konvenčně i nekonvenčně putuje Vesmírem, nalézá soupeře i spojence (bylo tomu někdy jinak?) a nakonec udělá to, co musí, aby uzel byl rozpleten - i zároveň zapleten.

Chvílemi jsem měl pocit, že pod příběhem je jeden zajímavý inspirační zdroj - Hougronovo Znamení Psa. Několik málo reálií světa, do něhož se JFK dostal, mi toto dílko space opery, které u nás bylo poprvé vydáno v roce 1965, připomněly a vychutnával jsem si je, dokonale zapadají do vlastního příběhu a dotvářejí jeho atmosféru.

Josef Pecinovský je (s první publikovanou povídkou v roce 1963) nejdéle píšícím současným českým autorem SF. Do vlaku JFK nasedl až vloni, a učinil tak s lehkostí a zkušeností, která je jeho tvorbě vlastní. Dokázal vytvořit příběh po svém, i když samozřejmě dodržel reálie světa našeho sériového hrdiny. Především nepodlehl obecnému standardu této série tapetovat zdi, stropy či podlahy krví, mozky a útržky skafandrů, pohybuje se přesně tam, kde je silný. Proto také do zápletek JFK vnesl novum, které z jeho práce tvoří určitě nezapomenutelný příběh.

Hodnocení: 70 %.

Josef Pecinovský: Budiž vám Měsíc lehký - JFK 21
obálka: Tomáš "sketchbook" Jedno