RECENZE: Jita Splítková, Po stopách tajemných umělců a záhadných pokladů

14.1.2010 9:05

Po stopách tajemných umělců a záhadných pokladů Jita SplítkováTOPlistJitě Splítkové vyšla ve spolupráci s nakladatelstvím Grada útlá knížka s lákavým a příslibů plným názvem Po stopách tajemných umělců a záhadných pokladů v edici Brány poznání. Fandomová první dáma hi-tech se pustila do vod populárně naučné literatury a nabídla na domácí poměry opravdu slušný kopec záhad a tajemství, o kterých máme pouze mlhavé představy. Společně s autorkou se tedy můžete ponořit do království neověřených a neověřitelných záhad od počátku věků až po současnost.

Kniha je rozdělena do čtyř oddílů, které spolu zdánlivě souvisí, což shledáte více než pravdivým tvrzením, které knize sice určitě dodává na zajímavosti, ale zároveň i přispívá k nevědecké roztěkanosti a povrchnosti.

Začátek knihy se rozjíždí pozvolna pohnutým příběhem o hledačích pokladů, kteří se snažili celá staletí objevit jeden jediný. Poklad na ostrově Oak. Odkryjete tak Tajemství mamonu…, jak se nazývá první oddíl knihy. Za více jak dvěstěletou historii hledání pokladu na ostrově Oak se nashromáždilo nemálo příběhů a teorií o pokladu, který piráti v polovině osmnáctého století na ostrově ukryli. Od prvních osadníků ostrova a jejich rodin, přes různé chamtivé těžařské společnosti až po nacistické pohlaváry budete sledovat utkaný gobelín teorií, které se Jita pokusila rozplétat a zodpovědět otázku, jestli hromady zlata ještě spočívají ukryté kdesi na nevelké ploše ostrova poblíž kanadských břehů. V závěru kapitoly se ještě seznámíte s hledači pokladů obecněji, abyste přešli do druhé části autorčina kvartetu.

Tajemství zlata… spadá do kategorie "seminárních prací" středoškolských studentů. Krátce, ale až poeticky, nahlédnete na měkký žlutý kov a jeho využití v moderní technice. Následně zaměříte svou pozornost a fantazii na opakování o známých (i těch méně známých) bájných zemích, které oplývaly zlatem (na rozdíl od země pojmenované po vladykovi Čechovi).

Třetí zastavení se věnuje rozličným Tajemstvím umělců…, zejména Leonardově obrazu Mona Lisa a poté i literátům, kteří ohromili svět svým odkazem obdivovaným následujícími generacemi jejich čtenářů.

Závěr Tajemství lásky… patří převážně do škatulky beletristického textu, kterému předchází stručný teoretický úvod. Pro čtenáře, jehož představivost a touha po vědomostech do této chvíle pouze kvetla, tak přichází nejtěžší zkouška trpělivosti a možná i zklamání.

Jita Splítková totiž namíchala zajímavé čtení o věcech přenášejících smrtelníka k nostalgickým vzpomínkám na Ericha Daenikena nebo Ivana Mackerleho a další známé záhadology. Společně se svojí touhou předestřít vizi, jak to mohlo být, za použití fabulačního umění, se dozvíte množství popiratelných a mnohdy neověřitelných, přesto fakt. Bohužel v závěru se na třiceti stranách dostáváme na půdu vyprávění o lásce napříč časy, které autorka skloubila do něčeho, co bychom mohli nazvat vědecká fantasy z budoucnosti.

Předchozí pseudovědecké části předestřených teorií a informací skvěle doplňovaly literární odbočky. Bohužel pro celkové vyznění knihy se tak nestalo na samotném konci. Dalším kazem na kráse je absence jakéhokoli bibliografického a citačního aparátu, takže skeptický čtenář má znesnadněnou pozici, pokud se rozhodne předkládaná fakta ověřit.

Zpočátku zajímavá kniha vás pozvolna vtáhne do četby, což zažijete minimálně čtyřikrát, abyste byli nevybíravě knokautováni závěrečným výsměchem svému očekávání. Je to škoda, protože celkově tak kniha vyznívá do ztracena jako neuvěřitelný guláš namíchaný z příliš mnoha ingrediencí. Sice z výtisku vyvěrá autorčino nadšení, ale v konečném souhrnu uvedeného ho asi bude sdílet málokdo. Kniha se tak stává zajímavým zpestřením pro chvíle, kdy nevíte, co by.

Po stopách tajemných umělců a záhadných pokladů
Nakladatel: Grada, edice: Brány poznání;
ISBN: 978-80-247-3142-1