RECENZE: Jiří Dobrylovský, Země a impérium

18.1.2006

Země a impériumParafráze asimovovské Nadace, román vyplňující mezery v příbězích, navazujících na možná ještě známější a slavnější robotickou sérii, je usazen do doby těsně po románu Roboti a Impérium. Daneel Olivaw tu pod jménem Daniel Olifan provádí čtenáře i sebe dlouhými desetiletími, postupně buduje agenturu, která má opět pozvednout lidstvo ze stagnace, do které upadlo.

Daniel tu provází svoji paní Gladys Gremionovou - ale čas od času si od ní odskočí za svými nově získanými povinnostmi. Jeho zásahy - a zásahy jím řízených robotů - odstrkují Pozemšťany i Vesmířany od konfliktů, které na sebe chystají, provádějí nás změnami, které v obou společnostech nastaly. Osamostatnění Bailyworldu, izolace Soliary, nepřátelství Aurie, postupně vzrůstající radioaktivita Země (nic přirozeného, byla vyvolána nepřátelským zásahem zvnějšku) - to všechno jsou faktory, které Daniel musí do svých plánů zapracovat a které chce nějakým způsobem regulovat a upravovat.

Román je především a hlavně fan-fiction se všemi klady a zápory této kategorie tvorby. Posun jmen, vázaný na dodržení autorských práv k původnímu příběhu, je jen kulisou snadno prohlédnutelnou, a dává tak čtenáři možnost bezproblémově příběh usadit do nadačního světa. Je to však vyprávění svým způsobem retrospektivní - čtenář není vtažen do děje, monotónní podávání informací o globálním vývoji pak ještě více přispívá k pocitu pozorovatele zvnějšku.

Daniel navíc funguje víceméně jako deus in machina, je nevyrušitelně na vrcholu děje, i když komunikační prodlevy, díky nimž získává informace o světech vzdálených desítky světelných let, a potřeba být s Gladys mu zabraňují v rychlých zásazích tam, kde je ho třeba. Přesto dokáže být on sám nebo jeho agenti tam, kde se dějí ty nejpodstatnější věci. Ale i tyto zásahy jsou jaksi bezproblémové, jakžtakž dramatický je dopad jejich výsledku na celkovou historii, nikoliv ony samy.

Celek tak vytváří dojem sterility a aseptičnosti ještě větší, než jakou trpí vesmířanské světy. Zkázy světů i smrt lidí tu je podána jaksi zprostředkovaně, čtenář je pozorovatelem vzdáleným v prostoru i čase, místo aby spolu s postavami i prostředími prožíval jejich trable, úspěchy i proměny. Vnímání čtenářů se od doby publikování původní série dost posunulo, autorský styl té doby již zdaleka tolik neláká a přitažlivé je tak ze všeho nejvíc téma, nikoliv však už jeho zpracování.

Jiří Dobrylovský: Země a Impérium
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná
Triton, edice Trifid, 2005