RECENZE: Jay Lake, Srdce světa

10.2.2010 0:05

Srdce světa Jay Lake moderní díla fantasyTOPlistAmeričan Jay Lake nás ve své knize zavádí do alternativního světa, kde „Její Veličenstvo královna Viktorie stále vládne Nové Angliin a americkým državám, obrovské vzducholodi Královského námořnictva křižují nebesy a Země se dál otáčí na ohromném mosazném soukolí, které Bůh vsadil na nebesa, a spořádaně, půlnoc za půlnocí a rok za rokem, putuje kolem Slunce.“ Problém je ovšem v tom, že tento obří hodinový superstroj pohánějící Zemi selhává a je třeba ho natočit. Pro strastiplnou cestu je vybrán mladík jménem Hethor, kterého v noci navštíví archanděl Gabriel a sdělí mu, že byl vyvolen jako člověk, který nalezne legendární Klíč nebezpečenství a znovu natáhne Srdce světa.

Má to jen jeden háček. Hethor je zcela obyčejný patnáctiletý hodinářský učeň, který musí každodenně čelit útisku ze strany synů svého mistra a je tím posledním, koho byste si vybrali jako potencionálního zachránce světa. Zkrátka ideální neotesaný kámen pro mistra spisovatele.

A jak ho Jay Lake otesal? Inu, vzal mnohokrát použitý motiv putování, okořenil ho však originálními nápady a svým spisovatelským umem. Co se prvého týče, příběh se tentokrát neodehrává ve městě, jak tomu bylo u předchozích tří knih edice. Naopak, s Hethorem procestujeme kus světa a právě pocit objevování neznámé exotiky považuji za jeden z největších kladů knihy. Ať už se jedná o viktoriánské město, stovky mil vysokou rovníkovou zeď nebo podivné město čarodějů, Lake je vždy dokáže popsat velice živě a přitom nechává dost prostoru pro naši vlastní fantazii. Co se pak Lakeova vybroušeného stylu psaní týče, jsou na něm dobře vidět ty stovky a stovky napsaných povídek. Jakkoliv je příběh prostý, kniha vás doslova přibije ke křeslu a nepustí.

Hethor není kdovíjak propracovanou ani originální postavou, označil bych ho jako klasický příklad (ne)hrdiny, kterému je svěřen do rukou osud celého světa. Co je však důležité, brzy si získá vaše sympatie a kromě toho prochází uvěřitelným vývojem. Nejrůznější nástrahy během cesty pomalu formují jeho charakter, až se nakonec z nezkušeného chlapce promění v dospělého muže. Možná ale ještě zajímavější jsou vedlejší postavy, jmenovitě „částečný zrádce“ navigátor Malgus a čaroděj Vilém z Gentu, jednoduše proto, že se vymykají zažitým stereotypům.

Naopak pokud bych románu něco vytknul, pak je to myšlenková naivita a plytkost. Přeci jen u spisovatele Lakeova formátu by člověk čekal víc než jen prosté náboženské úvahy a průpovídky o lásce. Lake se taky až příliš často uchyluje k řešením typu Deus ex machina a navíc se nikdy nedozvíme, proč byl na tak obtížnou cestu vybrán právě Hethor. Příběh prostě obsahuje víc logických mezer, než by bylo milé.

S překladem relativně neznámé překladatelky Andrey Peprlové jsem neměl problém, čtení nenarušují žádné nesmyslné slovní spojení ani gramatické chyby, což zase svědčí o dobře odvedené práci korektora. Obálka od Stephana Martiniéra je již tradičně skvělá, jak je u Laseru dobrým zvykem, navíc dokonale koresponduje se stylem knihy - působí neuvěřitelně živě a přitom nechává dost prostoru pro naši fantazii.

I přes všechny nedostatky je Srdce světa povedenou knihou, která si vaši pozornost určitě zaslouží. Pokud si chcete přečíst čtivý příběh plný originálních nápadů a dobrodružství, neváhejte ani chvilku, Srdce světa je přesně pro vás.

Hodnocení: 70 %.

Srdce světa
Jay Lake