RECENZE: Jan Šimůnek, Conan a Pán stříbrného netopýra

20.2.2006

Conan a pan stribrneho netopyraNejslavnějšího Cimmeřana všech dob vám snad představovat nemusím. Doktora a spisovatele Jana Šimůnka bych některým nejspíš mohl, ale neučiním tak. Samotná kniha Conan a Pán stříbrného netopýra nejspíš nebude říkat pane každému, ale po jedenácti letech se dočkala druhého vydání v nakladatelství Wales.

O příběhu snad v této knize nemá smysl mluvit, poněvadž prožijeme celou řadu drobných příhod při Conanově pouti za "starým" známým hyrkánským princem Sesamusem, chystajícím se obnovit kupecké stezky do odlehlých oblastí rozsáhlé Hyrkánie. Barbar tak stihne zachránit svůj kmen, seznámit se s dcerkou Lacertou, potkat Sesamuse a jediné, co snad knihu propojuje, jsou neustálé odkazy na tajemný kult, uctívající stříbřitělesklého létajícího savce.

Se světem a hrdinou Roberta E. Howarda mě seznámil holywoodský film, později komiksy nakladatelství Slovart a naposledy povídka Františky Vrbenské Lov na křišťálové blesky. Byl jsem tedy předurčen vstoupit do neznámých vod románové podoby, neznalý původních předloh. Že to bylo počtení příjemné, až na několik drobných výhrad, které způsobila pouze moje barbarská ignorance, se bedlivý čtenář přesvědčí níže.

Conan a pan stribrneho netopyraJelikož urostlý barbar patří k symbolům, člověk by zvažoval vhodnost použití slova archetyp, nebylo potřeba ho zvlášť popisovat, jednoduše si představíte - vysokého, svalnatého muže s mečem, oblečeného v jednoduchou bederní roušku, přísných očí, ostrých rysů lemovaných dlouhými černými vlasy - Arnolda Schwarzeneggera. Vědecká kariéra Jana Šimůnka ho předurčuje k jasným, věcným a stručným popisům, což příběh posouvá rychle kupředu, na druhou stranu, a to bohužel, se vám může začít v závěru knihy značně zajídat a nebohý čtenář nabývá pocitu, že některé pasáže (ať už soubojů, cesty, popřípadě dialogů) v knize už četl. Plynutí, snaha o akci s fundovanými výklady a popisy cest, příšer a oblečení, absentující charakterové vlastnosti, mají za následek útlum čtenářovi pozornosti.

Autor v začátku navodí skvělou atmosféru a zvýšený zájem o zápletku, aby se přes hromady mrtvol a Conanovu zručnost v boji prosekával po mapě Hyborie za jasným cílem v podobě zničení Pána stříbrného netopýra. Máme daný začátek a odhadujeme také konec. Všechno mezi tím můžeme charakterizovat jako zajímavou, krvavou (po čase otupující) vatu, které se nedostává žádné výrazné gradace. Conan, Sesamus, Lacerta, Mali (princův písař) a nemálo dílčích postav (většinou umírajících) postupují v jednotlivých kapitolách pospolu nebo samotní, někam přijdou, pomohou, občas se zase spojí, aby byli silnější, nebo rozejdou, aby poskytli nepříteli šanci a divákovi pocit napětí.

Pokud jste jako malí hltali Tolkienova Pána prstenů a jezdili si prstem po mapě Středozemě, pak by se vám v Conanovi obdobná mapka velice hodila. V knize ji nenajdete, ale můžete se podívat sem a putování hrdinů dostane nový rozměr. Pan Šimůnek si neusmyslel napsat nového Conana a původní romány určitě četl, takže také Hyborijský místopis celkem vyhovuje výše nabídnutým mapkám. Nakolik by kniha obstála ve srovnání s původními příběhy nemohu říci, jisté je, že Conanovi musí v knize táhnout na čtyřicítku, ve prospěch mého deduktivního tvrzení mluví dospělá dcera a barbarovy zkušenosti.

Vzhledem k mým nedokonalým znalostem nemohu knihu ohodnotit pouhým tvrzením, že se jedná o klasickou, leč průměrnou "conanovku". Z hlediska nováčka a nezaujatého čtenáře kladně hodnotím děj plný akce, rychlého plynutí a autorových znalostí z oboru bakterologie a mykologie (autorův pseudonym A. S. Pergill je podle rodu mikroskopických hub Aspergillus, s nimiž experimentuje), bohužel v závěru ztrácí dech mírnou fádností stylu a přilepováním zbytečných dobrodružství. Prostě ideální kniha k cestám do práce a jízdám vlakem.

Jan Šimůnek
Conan a Pán stříbrného netopýra
obálka - Jan Patrik Krásný