RECENZE: Jan Č. Galeta, Lvi Lucemburští

14.6.2010 1:17

Jan Č. Galeta Lvi LucemburštíTOPlistJe to doba temna, kdy nejpádnějším argumentem jsou dobře nabroušený meč a přesný samostříl. Kdy si nikdo, od chudého člověka po šlechtice, nemůže být jistý životem. Kdy smrt je na denním pořádku. O jaké době je vůbec řeč? Ne, není to období chaosu po magické válce v Impériu, je to přelom 14. a 15. století v českých zemích. Země koruny české si ještě nestihly uvědomit, že zlatá vláda Karla IV. již skončila a už se na obzoru rýsuje zamračená budoucnost, všichni královi potomci si totiž brousí zuby na trůn. Na Moravě válčí o moc markraběcí bratři Jošt a Prokop, Karlovi synové Zikmund a Václav se snaží navzájem odstranit a sám Karel IV.? Ten se zřejmě obrací v hrobě, stejně jako jistý běs ze starých časů, kterého už nebaví být pohřben a zapomenut…

Pokud jste fanoušky domácí fantastiky, Jana Čenise Galetu již určitě znáte. Tento mladý autor si už stihl udělat jméno spoluprací na vytváření herních modulů pro fantasy svět Asterion, do kterého taky zasadil většinu svých dosavadních povídek. Lvi Lucemburští jsou jeho románovým debutem a pro někoho je možná trochu překvapením, že svou knižní prvotinu nezasadil právě do světa Asterionu. Jenže Jan Č. Galeta má kromě ve vytváření fiktivních světů zálibu i v minulosti své rodné země (ostatně na Masarykově univerzitě studuje dějiny umění) a já po přečtení Lvů Lucemburských mohu říci jen jedno: V historii je fakt dobrý!

Lvi se odvíjí ve dvou dějových liniích. V té první sledujeme mladého vladyku Jakuba Štěněte z Bělin ve službách krále Zikmunda. Díky Jakubovi nahlédneme pod pokličku mocenských intrik, kde se kují pikle, plánují zrady a osnují podlé vraždy. Ve druhé linii se setkáme s prostým vojákem Ondřejem, který nás provede krušným světem obyčejných lidí, nakoukneme do středověké krčmy a poznáme život na venkově. Na obou liniích příběhu je vidět, že autor není jen pisálek, který si řekl, že by mohl napsat historickou fantasy, ale že věci skutečně rozumí.V historii je evidentně jako doma a spolu s ním během čtení i čtenář, natolik živě a poutavě vykresluje Jan Č. Galeta středověké prostředí.

Problémy začnou až ve chvíli, kdy se obě linie spojí. Háček je v tom, že ony se vlastně nespojí, jen se tak nějak letmo pozdraví, jedna z nich vyšumí do ztracena jako meluzína a po dočtení knihy si uvědomíte, že na děj neměla prakticky žádný vliv. A není to jediná věc, která je vlastně zbytečná. Celkově mi Lvi přišli jako delší povídka, kterou autor potřeboval prodloužit, aby mohla samostatně vyjít jako kniha. Místy tak působí trochu roztahaně, naštěstí však ne natolik, aby začala nudit, a proti spoustě jiných veleděl pádí kupředu jako křižáci utíkající před husity. Ke konci se již od knihy nebudete moci odtrhnout.

Lvi Lucemburští vychází v edici Zoner Fantazie nakladatelství Zoner Press a stejně jako předchozí knihy edice jsou vybaveni velmi nadstandardně. Tvrdá vazba, bílý nerecyklovaný papír, mapka… Hrajete snad při hodině dějepisu piškvorky nebo si děláte úkoly do jiných předmětů? Nevadí, autor napsal ke knize předmluvu, ve které vysvětluje historické souvislosti a na konci najdete přehledný slovníček. K tomu všemu blyštivá obálka Romana Kýbuse, který se kresbu od kresby neustále zlepšuje a už teď patří mezi ilustrátorskou elitu.

Je to dobrá kniha, to nepochybně. Jen se nemůžu zbavit pocitu, že by byla ještě lepší, kdyby to vlastně ani kniha nebyla. Být tak o polovinu kratší součástí nějakého historicky zaměřeného sborníku a okleštěná od vaty, neváhal bych dát osmdesát procent. Nemá ale cenu říkat si "Kdyby tohle, kdyby tamhleto…". Lepší bude vychutnat si kvalitní historickou fantasy a prvotinu nadějného mladého autora.

Hodnocení: 65 %.

Lvi Lucemburští
Jan Č. Galeta