Středa 21. května 2025, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

RECENZE: James Patrick Kelly & John Kessel (eds.), Singularity - Postkyberpunková antologie

Lament
  0:05
diskuse (1)

Singularity Kelly Kessel postkyberpunková antologieTOPlist"Příčetnost vyžaduje neustálou rekalibraci vnímání." (str. 14)

Minulý rok jsme byli asi moc hodní, protože nám nakladatelství Laser-books nadělilo opravdu speciální dárek v podobě antologie Singularity. Oba editoři této sbírky jsou také žánrovými autory. James Patrick Kelly se narodil v New Yorku roku 1951. Vystudoval obor anglická literatura a dnes patří mezi významné spisovatele science fiction. Svými povídkami si získal čtenáře již v polovině 80. let. Pozornost vyvolal ve spolupráci s Johnem Kesselem románem Freedom Beach (1985). Pověst Johna Kessela coby spisovatele sofistikované literární fantastiky se zakládá na několika povídkách, které využívají textů klasických spisovatelů jako odrazového můstku pro současné hodnoty a společenské mravy. Tito pánové nejenže literatuře rozumí, ale také se zaměřují na její společenskou funkci.

A tím je dáno vše. Singularity jsou zhuštěným průřezem povídkové tvorby přelomu 20. a 21. století. Čtenář v nich nalezne opravdu vybranou společnost autorů, kteří už jsou nějakou dobu klasiky žánru, ale i poměrné nováčky, vyznačující se často raketovým startem. Editoři přijali rukavici metanou opakovaně do tváře science-fiction už mnoho let. Nejdříve se stále mluvilo o tom, jak cyberpunk myšlenkově zdegeneroval na pouhou cool zábavu v kůži a se zrcadlovkami. Později byl dokonce mrtev. Na sklonku 20. století však povstává z popela jako fénix něco, co by se dalo označit za postkyberpunk. A má toho hodně na srdci.

Jak už se stává u reprezentativních sborníků, s některými pracemi ze Singularit se již český čtenář mohl setkat. To je daň za to, že máme Martina Šusta, který dokáže opravdu vyhmátnout přelomové zahraniční povídky. Je zajímavé sledovat, kolik z jeho výběru se za pár měsíců či let ocitne v některé exkluzivní antologii. V případě Singularit však opakování povídek nevadí ani v nejmenším. Nejde totiž jen o to, mít je pohromadě. Cena knihy pro čtenáře, který sleduje vývoj literární science fiction, popřípadě proměny její společenské úlohy, spočívá zejména v úvodu dvojice editorů, který mapuje zrození, smrt a resuscitaci subžánru. A jako bonus sbírku vybavili útržky korespondence Jamese P. Kellyho s Johnem Kesselem, které většinu povídek doprovází. Přestože by tyto příběhy obstály bez problémů samy o sobě, kvalifikovaný a relevantní úvod sbírku povyšuje na kapitolu teorie literární fantastiky a myšlenky, obsažené v přiložené korespondenci jí dodávají filozofický rozměr.

Ptáme-li se po kvalitě jednotlivých povídek z hlediska žánru, je tato otázka téměř irelevantní. Ostatně autoři ve sbírce obsazení patří k těm, u nichž se o řemesle nepochybuje, stejně jako o schopnosti zaujmout čtenáře. Kdepak - dimenze kvality tohoto díla sahají po vyšší metě než je "pouhá" literatura. Tato sbírka se ptá čtenáře: "Jsi spokojený s tím, kam se ubírá společnost? A pokud ne, co s tím hodláš dělat?"

"Mám pocit, že už je za námi doba, kdy science fiction, ve svém prediktivním režimu, dokázala úspěšně pronášet jeremiády a poukazovat na nebezpečí na cestě, která nás čeká. Něco takového už je jen neúčelným plácáním, zbaveným smyslu, a to na základě prostého faktu, že cestu, která nás čeká, tvoří prakticky už jen nebezpečí. K sepsání úspěšného literárního díla - takového, jež pronikne ochrannou skořápkou necitlivosti, která dnes čtenáře obklopuje - je nutné přestat ukazovat na výmoly a naopak hledat to, co z cesty ještě zbylo." (str. 245 - B. Sterling)

Možná se nám zdálo, že po revolučních 60. a 80. letech upadla science-fiction v 90. letech minulého století do stereotypu nicneříkající zábavy pro ukrácení dlouhé chvíle. Myslím, že můžeme říci, že na prahu 21. století opět začíná plnit svou úlohu. Díky již zavedeným mistrům i nové generaci autorů nám zase vědecká fantastika ukazuje cestu. Tam, kde jsme z naší rodné hroudy dokázali nadělat pořádně koncentrované minové pole lze už jen těžko hledat východiska. Technooptimismus umřel v okamžiku, kdy se ukázalo, že věda a technologie nás nespasí. Současná sci-fi už nevidí cestu ven v dětinské revoltě a náhlém rozvratu stávajících struktur. Odhodila cool technologie a kožené oblečky jako motýl kuklu a odhalila živé tepající jádro: víru v lidství, spolupráci a optimismus tváří v tvář zející propasti.

Povídky, zahrnuté v Singularitách a jejich dřívější výskyt jinde:

  • Opravář kol: Bruce Sterling (Ikarie 1998/05; Vidím to jinak, 2009, Laser)
  • Rudá Sonja a Lessingham v zemi snů: Gwyneth Jones
  • Jak jsme se dostali do města a zase zpátky: Jonathan Lethem
  • Jejuka: Greg Egan
  • Poslední remake Návratu Lehkého latinského Larryho s kompletně remasterovanou hudbou a s původním publikem: Pat Cadigan
  • Třináct pohledů na kartonovou kolonii: William Gibson
  • Svatební album: David Marusek (Trochu divné kusy 2, 2006, Laser)
  • Tátův svět: Walter Jon Williams (Ikarie 2001/09)
  • Haf haf, řekl pes: Michael Jurgen Swanwick (Ikarie 2003/02)
  • Humrové: Charles Stross (Ikarie 2001/11)
  • Co se šustí, Tygří Lilinko?: Paul Di Filippo
  • Dobrovolný stát: Christopher Rowe (Ikarie 2006/3)
  • Dva sny o vlacích: Elizabeth Bear
  • Kalorik: Paolo Bacigalupi (Fantasy & Science Fiction 2007/02).
  • Pátrač: Mary Rosenblum
  • Když Zemi vládli systemáci: Cory Doctorow

Singularity: Postkyberpunková antologie /Rewired: The Post-Cyberpunk Anthology/
Kelly, James Patrick (ed.) - Kessel, John (ed.)
Nakladatel: Laser-books
Překladatel: Adéla Kalousková, Petr Kotrle, Tadeáš Pelech, Richard Podaný, Jana Rečková, Tomáš Richtr, Miroslav Valina, Milan Žáček
Obálka: Tomasz Maroński
Redakce: Tomáš Jirkovský, Helena Šebestová
Rok vydání: 2009
Počet stran: 448
Rozměr: 130 x 200
Provedení: paperback
Cena: 339 Kč

Jan Kovanic
21. 5. 2025

Život „po svém“ znamenal smrt „po svém“.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Tomáš Jirsa
19. 5. 2025

Jsem zděšen nad lehkomyslností evropských politiků.

přečetl Panikář
20. 5. 2025

Západní civilizace ve jménu „záchrany klimatu“ páchá sebevraždu.

Josef Kopecký
21. 5. 2025

Za překročení zákazu fotografování vybraných vojenských objektů, které tak budou označeny, bude...

Eva Hlinovská
21. 5. 2025

Značky MB&F a Bvlgari uvedly svou druhou spolupráci. Po LM FlyingT Allegra z roku 2021 (zcela...

ČTK, mvo Marek Votke
21. 5. 2025

Kvůli srážce vlaku s člověkem mezi Řečany nad Labem a Přeloučí byl zastaven provoz na koridoru....

Petr Kolman
21. 5. 2025

Začala to ministryně Jana Černochová slibem skokového nárůstu platů vojáků – a teď z toho má hlavu...

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Při říjnových volbách do Sněmovny budou Češi žijící v Americe vybírat z kandidátek pro Středočeský...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz