RECENZE: Jack McDevitt, Pláž nekonečno

14.9.2006

Pláž NekonečnoStojíme na pláži. U nohou nám šplouchají vlnky, zlehka, jejich zčeřená pěna se vpíjí do písku. Před námi je oceán - Vesmír. Nekonečný oceán, Nekonečný Vesmír. Jaká má tajemství, co čeká na toho, kdo od pláže odrazí a pustí se do průzkumu?

Kimberley Brandywineová (neplést se stejnojmennou řekou pana profesora), průměrná astrofyzička, která se živí projevy na schůzích nejrůznějších organizací ve snaze zajistit pro ústav sponzorské dary, se po téměř čtyřech desítkách let vrátí k záhadnému zmizení své sestry Emily - jejího klonu. Ta se tehdy vrátila z výzkumné cesty, malá skupinka nadšenců hledala stopy mimozemské civilizace ve Vesmíru. Nic nenašli - ale po návratu na planetu Greenway tři z nich záhadně zmizeli a čtvrtý se odstěhoval a později zemřel. Stopy téměř žádné, zato náznaky jsou více než znepokojující.

Kim hledá - legálně a hlavně ilegálně - a nachází spoustu znepokojujících informací, které však jsou jen náznaky, ony platónské stíny, které skutečnost vrhá na stěnu jeskyně, a podle nichž se lidé snaží odhadnout, jaká je realita. Kim, zpočátku silně skeptická, nakonec pochopí, že na výpravě se přihodilo cosi nesmírně důležitého a pustí se tvrdohlavě a přes řadu varování do akcí, které už jsou i za hranicí zákona. Protože zvědavost, kterou jsme podědili po Pandoře, je neúprosná vlastnost.

Samotný mimozemský život a jeho existence je v tomto románu spíše okrajovým (byť důležitým) prvkem. Hlavní dějová linie je postavena na Kim, jejím postupném odhalování náznaků, co se na výpravě stalo, jejímu přechodu od skepticismu k zaujetí, její osobnosti a tomu, jak se chová a reaguje na tlaky zvnějšku, od ostatních příslušníků greenwayské společnosti i od vlády Greenwaye. Spíše tedy detektivka než román o kontaktu, technologie a mimozemšťané tu jsou v roli podpůrných prvků, doplňují příběh, aby měl cíl a příčinu.

Tím, že se autor soustředil více na proces odhalování záhady lidí, než na kontakt samotný, vyhnul se pasti jednoduchého konfliktu a vytvořil poměrně bohatý příběh, v němž se kříží řada osobních motivů. Dějová linie je tak mnohem bohatší a jsou do ní začleněny i nelineární prvky. Vznikl tím zajímavý, mírně nadprůměrný příběh, kvalitativně navazující na předcházející knihy tohoto autora, u  nás vydané.

Jack McDevitt: Pláž Nekonečno (Infinity Beach)
překlad: Petr Kotrle
obálka: David Hardy