RECENZE: J. G. Ballard: Hello, Ameriko!

2.7.2010 0:05

<TOPlistSeverní Amerika 22. století je zcela jiným kontinentem, než jaký známe nyní. Vlastně – celá Země je odlišná. Úplné vyčerpání surovinových zdrojů na území Spojených států amerických na přelomu 20. a 21. století vedlo ke vzniku masivních emigračních proudů – ty takřka úplně vylidnily území bývalé supervelmoci, ale také přinesly nové problémy ostatním světadílům. Hlavní "obětí" byla zejména Evropa, kam směřovala největší část přílivu uprchlíků, z nichž mnozí se vraceli do míst původu svých předků.

Řešení, které pomohlo nastalou celosvětovou krizi řešit, bylo poměrně dramatické a hlavně vcelku globální. Změna způsobu cirkulace vody ve světových oceánech, podnícená přehrazením Beringovy úžiny mezi Sibiří a Aljaškou, ovlivnila také proudění vzduchu nad kontinenty a přinesla zásadní změny klimatu na planetě. Kromě životně důležitého zúrodnění rozsáhlých oblastí Sibiře, a tedy vytvoření zdroje potravin pro hladovějící masy, se nejmarkantnější změna odehrála právě na území bývalých USA. Obrovské území od východního pobřeží Států až po Skalisté hory se proměnilo v nehostinnou poušť, kde nevlídný vítr vysušuje torza původních velkoměst. Západní pobřeží se naopak stalo tropickým místem plným dešťů a bující vegetace…

Výše uvedené reálie by určitě dokázaly tvořit podklad pro epické dílo alternativní historie/budoucnosti, geopolitické dílo plné střetu kultur a společenských zřízení nebo naopak pro úžasný dystopický román o přežívání ve zdevastované pustině. Na takové možnosti je ovšem nutné okamžitě zapomenout – toto je klasický, těžko uchopitelný J. G. Ballard, jak jej český čtenář zná například z výborné (a zvláštní) povídkové sbírky Mýty blízké budoucnosti (Winston Smith 1994) a pro kterého jsou to opravdu jen pouhé reálie – základ, na kterém staví osobitý a osobní příběh o cestě, o touze i o pokřiveném vnímání světa.

Děj románu začíná ve chvíli, kdy průzkumná výprava z Evropy dosáhla svého cíle a zakotvila u pískem zavátých břehů dávno opuštěného New Yorku. Původním účelem expedice bylo zejména prozkoumat nové stopy radioaktivity, které detekovaly přístroje na starém kontinentu. Naznačený vědecký účel cesty je záhy nahrazen takřka snovým putováním na druhou stranu amerického kontinentu. Primární akcent děje je kladen na sondu do myslí jednajících postav – autor se zaměřil zejména na několik spíše podivně chovajících se jedinců - od kapitána lodi Steinera, přes vedoucího výpravy Orlowského až po "hlavního" hrdinu, původně černého pasažéra Waynea.

Hlavní nosná linka knihy - Ballardova práce s touhami, sny či pohnutkami jednajících postav, je velice zajímavá a často překvapivá, současně však asi může být pro mnohé čtenáře relativně obtížně uchopitelná – vynikající překlad, a i již zmíněné fiktivní umístění příběhu do nedaleké budoucnosti, určitě pomohou k překonání případných obtíží s udržením soustředění při četbě - to je v daném případě naprosto nutné.

V současné době si román Hello, Ameriko!, podle mého názoru, zaslouží hodnocení 75 %. Kniha je ovšem natolik osobitá a neobvyklá, že k uvedenému skóre je nutné přidat několik vysvětlujících poznámek.

Pro fanouška akčního SF/F čtiva může být dílo vyloženě nestravitelným, pro příznivce P. K. Dicka (nebo "vážné" literatury) by naopak mohlo být příjemnou povinností - i když těm bych, více než tuto recenzi, doporučil doslov knihy od Miroslava Petříčka. Na obsahu knížky se také vcelku hodně podepsal zub času, pokud bych se ke čtení dostal v době jejího prvního vydání (1981), tak bych v úžasu dal 90 %. V současné době, kdy se některé Ballardem popisované roky již staly realitou, přece jen při čtení podvědomě srovnávám spisovatelovy představy se svými znalostmi o naší historii – jeho budoucnosti. Ta je, naštěstí, přece jen trochu jiná.

K českému vydání bych si dovolil ještě jednu připomínku – obálka knihy je krásná. I kdyby Vás obsah zcela nezajímal, kupte si ji a jezděte s ní dopravními prostředky a noste ji viditelně na veřejných prostranstvích. Vnější obálka a hlavně samotná vazba (jen modrobílé pruhování), to jsou ukázky dokonale čistého designu – nádhera!

James Graham Ballard: Hello, Ameriko! (Hello America)
překlad: Josef Rauvolf
obálka: Magda Fišerová