RECENZE: George R. R. Martin, Písně mrtvých

• Netopýři (Nightilyers)
    Hledání záhadných mezihvězdných poutníků se kříží s tajemstvím kosmické lodi, na níž je výzkumný tým pronásleduje.
  • Nezapomenutelná Melodie (Remembering Melody)
    Na dívku a později i ženu Melodii se prostě nedá zapomenout. Vleze všude a všude na ni narazíte - a přitom to není žádný trpaslík.
  • Proměna kůže (Skin Trade)
    Tajemné vraždy ve městě spojuje podivný rituál a motiv.

GRRM je autor s vytříbeným smyslem pro příběh i pro atmosféru - a to oboje dohromady, to je docela vzácný talent. Všechny příběhy procházejí hororovým obloukem, některé v něm končí, jiné mají na konci světélko či jasnou lucernu, ale všechny mají velmi působivou atmosféru. Temnou, ponurou, tragicky bezvýchodnou - každý trochu jinou, nenapodobitelnou a velmi dobře propracovanou.

Vůbec nejpůsobivější je povídka Jehláci - pokud jste ji ještě nečetli, doporučuji nenechávat si ji jako poslední čtení před spaním. Až do posledního odstavce se můžete jenom dohadovat, jakou že bude mít pointu - a pak dostanete pecku přímo mezi oči, až vám hlava zabrní. Opičí kúra je humorný horor - málokdo dokáže spojit obě dvě polohy dohromady tak, aby fungovaly, a tady se to autorovi povedlo velmi úspěšně. Chlap z masovny je zdánlivě plytký příběh ze vzdálené (a, jak jinak, poněkud ponuré) budoucnosti. Hledání lásky je složité, a na rozdíl od nás má hrdina této povídky k dispozici prostředky, jak se vyhnout riziku zklamání.

Proměna kůže je - jak jinak, proměna kůže. Podivná sub-komunita v malém městě se brání všemi prostředky, jenže ty se jí poněkud vymnuly z rukou a pak už jen musí držet své tajemství ve skrytu. Do toho vstoupí mladá novinářka, a pokud zjistí pravdu, naruší dosavadní pořádek. Proto ji čeká osud jejího otce, policisty. Akční a dramatický příběh v sobě zároveň obsahuje silnou psychologickou složku. Netopýři - to je jen název, ve skutečnosti se tu setkáme se dvěma silnými motivy - záhadnými mezihvězdnými poutníky a s psychotickou osobností zakódovanou do UI kosmické lodi, jejíž vědecká posádka je hledá. Konflikt tu je výrazný, teče spousta krve a do poslední chvíle není jasné, jak střetnutí dvou silných osobností skončí. Nezapomenutelná Melodie je povídka, která z celé sbírky má největší šanci být zapomenuta. Přesto i ona je dobře propracovaná a kvalitní.

Vynikající sbírka vynikajících povídek je - i díky pevné vazbě - klenotem, který určitě potěší jak milovníky SFFH, tak i mnohé další čtenáře, kteří se rádi dotýkají hororové atmosféry.

George R: R. Martin: Písně mrtvých (Songs the Dead Men Sing)
překlad: Jana a Jam Oščádalovi