RECENZE: Garth Nix, Staré království 1 - Sabriel

14.11.2009 0:05

Sabriel Staré království 1 Garth NixTOPlistV Životě a v Smrti – poněkud schizoidní recenze

Představte si, že je vám 18 a právě vycházíte z akademie jako jeden z jejích nejnadanějších absolventů. Nejvhodnější okamžik dozvědět se, že jediný váš žijící předek je ve velkém průšvihu. Je to tak zlé, že už je možná pozdě na záchranu, ale vy to přesto zkusíte, co také jiného dělat. Jde o vašeho otce, hrome! A když mu nepomůžete vy, nikdo jiný to za vás neudělá. Nestačí však sebrat otcův meč a další magické artefakty a pomocí síly a kouzel zlikvidovat obludu. Hrozba se skrývá v proudu řeky, za hranicí Života, v říši kam se vypraví všichni, ale ne každý tam spěchá – v říši zvané Smrt. A tato hrozba neohrožuje jen vás, leč celý svět nebo alespoň jednu jeho část – království, které je vám blízké. Želbůh, jen vy můžete čelit Zlu – protože v zásadě jen vy máte moc, vstoupit do Smrti a uspávat zlobivé duše, kterým se nechtělo úplně zemřít, a místo pokojného odpočívaní ve Smrti vysávají živé. Poněkud těžké břímě pro někoho, kdo právě dovršil osmnáctý rok.

Sabriel se svého úkolu zhostí na výbornou. Sice to stojí život několik stovek (možná i tisíc) vesničanů a jejich dobytčat, když na svou záchranu neváhá použít přírodní živly, ale což, vždyť ona je ta důležitá. Dívenka chladná jako lednové počasí putuje s malou družinou z bodu A do bodu B, kde se skrývá nepřítel, kterého je třeba zpacifikovat. Výprava zažívá tu menší tu větší dobrodružství, čtenář se občas pousměje vtipu autora, spíše se ale udivuje nad jeho troufalostí. (Chtěla bych vidět lyžařské boty, v nichž je možné skákat po kluzkých kamenech nebo rumpál, který utáhne tisícitunový řetěz.) I když je patrná chvályhodná snaha, udělat z postav více než papírové panáky, bohužel se to nedaří a snad kromě jediné působí všichni tak nějak prázdně a studeně. Skoro až do poslední chvíle se čtenář o své hrdiny nebojí, i z té největší kaše jim totiž vždy spolehlivě pomohou jejich schopnosti, a tam, kde schopnosti z nejrůznějších důvodů selhávají, situaci zachrání deus ex machina.

Kniha je určena primárně mládeži, která jistě autorovi leccos (ne–li vše) z toho, o čem píšu v předchozím odstavci, promine. To je v pořádku. Komu jsou ale určeny vnitřní ilustrace (a kdo by je také mohl patřičně ocenit) opravdu netuším.

Garth Nix má na svém kontě řadu podobně laděných knížek, nejde tedy o žádného nováčka, a (nejen) ve své domovině sklízí nemalý úspěch. Čím to asi bude? Napadá mě několik důvodů:

1. Jistou dávku originality nelze autorovi upřít, zejména co do pojetí magie. Zde si i sečtělá ,,nemládež“ přijde na své.
  2. Pochmurné scény, kterými hrdinové prochází, dokáží vyvolat mrazení v zádech i za velmi teplého počasí. Funguje to kupodivu i v momentech, kdy víme, že naše oblíbená postava není bezprostředně ohrožena na životě.
  3. Závěr tvoří důstojnou korunou celého příběhu (i když je maličko předvídatelný).
  4. Celá kniha (a další autorova dílka) se hemží zombíky, mrchovránami, Mordikanty a dalšími sympatickými potvorami.

Reálie a zažité tvory a potvory, jaké používají často jiní fantasy autoři, zde nenajdeme (až na ty zombíky). Sabriel žije ve světě, který se zdánlivě podobá tomu, co známe z fantasy knih našich oblíbených autorů, technika zde však pomalu vystrkuje drápky. Kromě autobusů a prvních letadel se zde setkáme i s tanky. V závěru knihy se mihnou i střelné zbraně, i když proti magickým potvorám je stejně nejlepší starý dobrý meč. Technické vymoženosti v království za Zdí, kam se Sabriel vydá, totiž jaksi nefungují.

Děj pluje svižně a kniha se čte dobře v dopravních prostředcích i doma na gauči. Lze ji zhltnout jedním dechem stejně, jako v klidu přelouskat a vychutnat si tak i to, co se skrývá mezi řádky a dává příběhu hlubší ráz. Byt’ jde o uzavřený celek, na významu kniha plně získává až v kontextu dalších volně navazujících dílů. To, co je pouze naznačeno nebo co dokonce působí divně, je v dalších svazcích rozvedeno, a hle – ono to funguje a pasáže, které v Sabriel trochu skřípaly, najednou zpětně dostávají smysl. O důvod víc, proč knihu zkusit.

Sabriel /Sabriel/
Nix, Garth
Překladatel: Milan Žáček