RECENZE: Frederik Pohl, Man Plus

27.7.2010 0:05

TOPlistKrev ve standardním lidském trupu by vřela, dobrá, eliminujeme krev přinejmenším na končetinách a vnějších plochách – zkonstruujme ruce a nohy, které se ovládají motory namísto svalů, a zachovejme přívod krve pouze k teplému, lebkou chráněnému mozku. Normální lidské tělo potřebuje potravu, ale je-li hlavní muskulatura nahrazena mechanismy, potřeba jídla poklesne. Jenom mozek musí být vyživován každou minutu po čtyřiadvacet hodin denně, ale naštěstí z hlediska potřeby energie je mozek nejméně náročný z celého lidského příslušenství. Stačí mu krajíc chleba denně.

(str. 31)

Lidstvo započalo svou cestu ke zkáze. Zdrojů ubývá a na obzoru je nukleární válka. Jedním z mála způsobů přežití je kolonizace Marsu. Jenomže člověk není povrchu této nehostinné planety vůbec přizpůsoben. Ale nevadí, je tu přece projekt Man Plus – transformace člověka v kyborga, který by na Marsu v mrazu a prakticky bez kyslíku přežil.

První muž, přeměněný vesměs chirurgicky v kyborga, však umírá. Za něho nastupuje náhradník Roger Torraway a jeho nejistota kvůli smrti prvního pokusného objektu jen vzrůstá. Netuší, zda transformaci přežije a zda se na něho jeho milovaná žena dokáže potom stále dívat jako na svého muže. Vydrží psychika pokusného objektu takové přetížení a pocit rostoucího odcizení lidem?

Frederik Pohl se narodil v roce 1919 v New Yorku v Brooklynu. Proslavil se zejména svými romány o Hechee, ale jeho autorská a editorská činnost je mnohem pestřejší. Editoval mimo jiné časopisy Astonishing Stories, Super Science Stories, If, a Galaxy. Také zastupoval řadu svých kolegů jakožto literární agent. Byl členem skupiny "The Futurians" tvořené newyorkskými spisovateli a fany science fiction. V mládí byl také členem americké komunistické strany, byl z ní však vyhozen.

Důležitým milníkem v jeho tvorbě byli Obchodníci s vesmírem o světě ovládaném reklamními agenturami, psaní společně s C. M. Kornbluthem. V 70. letech minulého století se Pohl opět vyšvihl na výsluní románem Man Plus (za který získal v roce 1976 Nebulu). V roce 1986 získal cenu Hugo za povídku Fermi and Frost.

Snažil se také vybudovat pro autory profesní organizaci, která by jim pomohla prosadit se na trhu. Krátce byl prezidentem organizace Science Fiction Writers of America a dva roky předsedal organizaci World Science Fiction. Jeho díla nebyla zpočátku příliš uznávána, ale během své dlouhé kariéry se Pohl postupně zlepšoval a dnes je vnímán jako jeden z nejlepších žánrových autorů. V roce 1992 byl oceněn titulem Velmistr žánru sci-fi.

Man Plus vyšel u Laseru v edici Mistrovská díla SF. Kromě pokračování v příjemně sladěném designu obálek a sympatickém formátu nám přináší další z variací na frankensteinovské téma. Takových už jsme četli a viděli hodně, ale jistě nás stále těší. Vždyť proměny člověka (ať už psychické či mechanické) jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč fantastiku konzumujeme. A přestože Man Plus vyšel poprvé v roce 1976, jeho styl je stále čtivý a přiměřeně dynamický. Zkrátka je poznat, že to bylo ve své době dílo výjimečné a Nebulu dostalo oprávněně. Na rozdíl od některých sci-fi děl staršího data není tento příběh vyčpělý a čtenář se nad ním rozhodně neunudí k smrti. Fascinující proměna v kompletně kyborgizovanou bytost společně s psychologií rozklíženého vztahu je poutavá a psaná jednoduchým a přehledným jazykem, který na čtenáře v letních dnech neklade zbytečné nároky.

V určitém okamžiku však nastupují problémy s logikou příběhu. Civilizace, které podle všeho hrozí nukleární válka, nemá kvůli docházejícím zdrojům prostředky zbudovat komplexy pro přežití pod Aljaškou či Austrálií, zato si může dovolit projekt problémové kyborgizace astronauta a počítat s kolonizací Marsu. Tento paradox rozhodně není jediný, na který čtenář narazí, ale berte to jako hru na odhalování skřípajících souvislostí, budete-li si chtít doplnit žánrové vzdělání a přesvědčit se, zda Pohl pořád stojí za to.

V letech, kdy byl Man Plus napsán, nebyli čtenáři ještě tak posedlí logikou. Nepouštěli se ani do honů za drobnými prohřešky proti ní a nekamenovali větší provinilce. Tenkrát si prostě čtení jen užívali. Dnešní nároky na logiku už tento příběh prostě nesplňuje, ale byla by věčná škoda ho minout. Přes ony absurdity je to totiž prostě klasika, psaná mistrem, a já jsem přesvědčena, že si ji proto dokážete vychutnat pro její literární kvality a zapomenete na chvíli automaticky analyzovat její věrohodnost, jakkoliv jsme k tomu v současnosti vycvičení.

Man Plus /Man Plus/
Pohl, Frederik
Nakladatelství: Laser