RECENZE: Eric Nylund, Halo: Zkáza Cíle

26.10.2007 0:05

Zkáza cíle Halo Eric NylundTOPlistVeleúspěšná X-Boxová hra Halo má právě uvedený třetí díl, a ten trhá rekordy. Microsoft na tuto pro něj lukrativní frančízu přilepil i knižní podobu příběhu. Eric Nylund se pustil do velmi obtížného úkolu vytvořit k počítačové hře pandán, v němž je atmosféra, postavy a do jisté míry i děj převeden z obrazovky do literárního jazyka.

V knize sledujeme, jak vše vlastně začalo. Jak dr. Halseyová vytváří tým Sparťanů, jak se tato skupina kyborgizovaných lidí postupně sehrává, jak bojují - a jak také umírají. Neboť lidé jsou smrtelní a stroje rozbitné...

Sparťané - a vlastně s nimi i doktorka Halseyová - mají velmi obtížnou pozici. Vnitřní boje v armádě, poziční válka generálů a jednotlivých útvarů, to je záležitost, která může zabrat někdy i více času a pohltit více energie, než boj se skutečným - a velmi nelítostným - nepřítelem. Opozice proti doktorce Halseyové je silná a nebere si servítky, doufá, že Sparťané nejsou zdaleka tak dobří, jak opatrně prohlašuje jejich vedoucí. Jenže oni jsou ještě o poznání lepší, a to nečekal nikdo. Testy, které Sparťané absolvují, jdou daleko za hranici cvičných bojů, jsou v nich těžká zranění i ztráty na životech.

Ale emzácký nepřítel - Smečka - je ještě nelítostnější než vlastní lidé. Lepší technika, větší počet, ignorace vlastních ztrát, to vše dává Smečce taktickou i strategickou výhodu nad lidskou rasou. Sparťané jsou tak jedinou šancí lidstva, jak postrčit nerovnováhu sil na opačnou stranu. Jenže Smečka našla cestu k hlavní základně kosmických sil - planetě Cíl - a s využitím své početní i technické převahy lidi válcuje v kosmu i na povrchu planety (tenhle díl se jmenuje Zkáza Cíle, takže co jiného se dá čekat?).

Eric Nylund svůj úkol zvládl jen dobře, nikoliv velmi dobře nebo výborně. Ke hře toho už moc zajímavého nepřidal - konflikty moci uvnitř kosmického loďstva lidí jsou málo na to, aby příběhu dodaly třetí rozměr. Dějová linie, byť nakadeřená a tím vzdáleně připomínající fraktál, ovšem kreslený tlustou tužkou, je stejně bezpohlavní, jako vojáci, kteří ji tvoří. Jediný náznak je vlastně až na konci, kdy Náčelník, velitel Sparťanského oddílu, dostane k sobě umělou inteligenci vytvořenou podle vzoru jeho stvořitelky doktorky Halseyové. Ale tenhle příslib do dalších dílů je na první knihu málo, velmi málo.

Přestože se v knize setkáte s některými vtípky („nesla atomovou pumu a lékárničku“), celkově překlad sleduje průměrnou úroveň vlastní knihy. Úvodní dialog překladatele sice vypadá nadějně, ale když se pak setkáte s překlady názvů válečných lodí do češtiny (u obchodních to ovšem nevadí), zatrne vám - odporuje to překladatelským zvyklostem ponechávat tato jména v původním znění, zvláště, když originální názvy mají často významné konotace.

Halo: Zkáza Cíle je tvrdá akčňárna s mírným nádechem strategie, příběh, který zaujme především ty, kdo Halo hrají a zrovna je bolí prsty od klávesnice, a přesto nechtějí opustit ten úžasný svět, do něhož se stylizovali, a dále ty, kteří si rádi odpočinou u prvoplánového akčního příběhu.

Hodnocení: 45%

Eric Nylund: Halo: Zkáza Cíle (The Fall of Reach)
překlad: Jan Netolička