17.4.2024 | Svátek má Rudolf

RECENZE: Deborah Chester, Válka stínů - Rubínový trůn kniha 2

3.10.2006

Válka stínuNakladatelství Walesu netrvalo příliš dlouho, aby nám nabídlo pokračování fantasy trilogie Rubínový trůn od americké spisovatelky Deborah Chester. Ve smyšleném světě vládne po tisíc let císař Kostilam, jeho vláda se chýlí ke konci a nezbývá příliš mnoho nadějí, že by se podařilo císařství udržet také po jeho smrti. Vláda stínu přechází do dramatické Války stínu, pojďme společně se vzdorným Kaelanem E´Nonem, sličnou Elandrou a korunním princem Tirhinem rozplétat spletitou pavučinu dvorních intrik.

V předchozí knize jsme opustili Kaelana jako gladiátora a otraka prince Tirhina, Elandra se zase dozvěděla, že si ji za svou choť vybral samotný císař. Syn léčitele díky svému daru používat Odloučení a stejně dobře Splynutí, dokázal obsát v aréně a vydobít si obdiv publika, mimo jiné se těší výborné přízni svého pána a dostává od něho nemálo privilegií, přesto touží po svobodě. Kostilamova nadcházející svatba však hluboce trápí prince Tirhina, po staletích se vládce rozhodl oženit a získat lidu skutečnou císařovnu, Tirhinova následnická pozice je ohrožena a pod tlakem kněze Siena se snaží najít podporu u nepřátel říše - u madrunských barbarů. Nastává čas, kdy se karty definitivně octnou na stole.

Pokud jsem v předchozím románu vyjádřil určité zklamání, pak ve Válce stínu musím zaplesat. Jako by se autorka poučila a pevněji formovala a ztvárnila veškeré jednající charaktery. Zejména postavy Kostilama a Tirhina jsou velice hezky vykreslené. Zatímco je císař v prvním díle vykreslen jako tyran, jakmile dostane prostor, ukazuje se ve světle prozíravého a moudrého panovníka (samozřejmě, občas musí být krutý a neoblomný), nejuvěřitelněji však vystupuje v konfrontaci se svéhlavou nastávající Elandrou. V těchto okamžicích se v něm odehrává boj starce zvyklého rozkazovat a muže, kterým kdysi byl, mužem, jenž miloval svou první ženu. Narozdíl od otce je Tirhin zatím příliš mladý a nerozvážný, snadněji se nechá unést svými city. Kaelana trápí lhostejnost a opovržení od svého bratrance Agela, který se stal léčitelem na císařském dvoře, přesto v sobě stále uchovává hrdost a čest, stejně tak Elandra, snažící se najít si cestičku k srdci císaře.

Deborah Chester, po poněkud rozvláčném rozjezdu první části trilogie Rubínový trůn, ukázala, že dokáže psát poutavě, temně a hlavně inteligentně. Celkem jednoduchou zápletku přibližuje čtenářovi o stupeň lepším utvářením charakterů a pokud si v závěrečném dílu udrží alespoň stejně vysokou nebo stoupající úroveň, mohly bychom se v budoucnosti setkat s dalšími knihami této americké spisovatelky.

Válka stínu
/Shadow War/
Chester, Deborah