24.4.2024 | Svátek má Jiří

RECENZE: David Drake, Northův svět – Komisař

15.2.2010 0:05

Komisař David Drake Northův svět 1TOPlistSvět severských ság v nové podobě.

Americký autor David Drake není našim čtenářům zcela neznámý – v nakladatelství Poutník mu už před několika lety vyšel román Rudá mez. Nyní vyšel v témže nakladatelství první díl jeho románové trilogie Northův svět, zasazené povětšinou do světa osmi planet propojených zvláštní Matricí, jemuž vládnou členové bývalé mezihvězdné expedice, kteří v něm získali status bohů.

Příběh začíná jako běžný akční thriller honbou komisaře Hansena za zločinci držícími rukojmí. Komisař je však záhy předvolán před galaktickou Radu a je pověřen úkolem (jako před ním mnoho dalších) najít zmizelou Northovu výpravu. Po přistání poznává zprvu idylický svět takzvaného Diamantu, ten však záhy mizí po tajemném útoku z temnot a Hansen se ocitne ve středověkém světě, v němž ale rytíři požívají sofistikované energetické zbroje.

V hlavní rovině lze příběh chápat jako po x-té se opakující téma dobrodružství pozemského agenta na zaostalé planetě, je však ozvláštněn zásahem místních bohů – příslušníků Northovy expedice. A nejsou to jen “nějací“ bohové – ve skutečnosti se jedná témě o dokonalé protějšky severského panteonu. Ve veliteli Northovi poznáváme samozřejmě Odina, schopného měnit podobu dle libosti, jeho druhové pak připomínají Heimdalla, Thora, Frigg a Freyju. A nesmí samozřejmě chybět známý intrikán Loki, zde představované poloandroidem Fortinem, který má za cíl konečné zničení celého světa Matrice i jeho bohů (vzpomeňme na severský Ragnarök) a zosnuje tak útok militaristické dimenze Rubínu na zmíněný Diamant pomocí vzájemné rezonance, která umožňuje “obyčejným lidem“ průchod mezi světy. Ke svým intrikám využije i osobních vztahů svých kolegů a kolegyň, jak už to u “bohů“ bývá.

Hansen prožívá na středověkém světě dobrodružství zcela klasického typu – získá přízeň krále a znepřátelí si jeho pěstouna (s jehož dcerou má mít údajně bližší vztah, její úloha se na konci románu a v další dílech ukáže být o něco důležitější), získá energetickou zbroj, kterou kováři vyrábějí koncentrací v tajemné Matrici, a nakonec musí po výzvě na souboj získat lstí od dvou bratrů speciální databanku vědomostí, která posílí jeho “středověkou“ zbroj. A před koncem románu je Hansen bohy vybrán k úloze nejvyšší – rovnováha světů musí být zachována, což těžko dokáže pouhý smrtelník…

V zásadě se jedná o příběh, který by běžný čtenář mohl přečíst a pak rychle zapomenout. Na zajímavosti mu však dodávají odkazy a podobenství s takzvanou Písňovou Eddou a Prozaickou Eddou, které tvoří základ severské mytologie a dodnes jsou součástí světové kultury. Motiv vzácného náhrdelníku je inspirován Lokiho pří, v níž známý intrikán vytýká bohům a bohyním jejich skutky, způsob získání tajné databanky téměř doslova přebírá legendu o krádeži “medoviny básnictví“ bohem Odinem. Prakticky celý román (a rovněž chystaná dvě pokračování) je tedy de facto moderním zpracováním příběhů ze severských ság ve sci-fi a fantasy světech – je poměrně škoda, že v autorově doslovu byly odkazy na konkrétní staroseverská díla a jednotlivé legendy zčásti zkresleny překladem, což může případnému zájemci ztížit orientaci v hledání těchto děl. Přesto se nepochybně jedná v rámci SF o zajímavé dílo, které poskytne příjemné čtení a snad u některých čtenářů vzbudí i zájem o “původní“ verzi a tím o díla severské literatury, která o nás jsou bohužel stále poměrně málo známá.

Northův svět 1 – Komisař
Northworld Trilogy – Northworld)
Drake, David