RECENZE: Daryl Gregory, Pandemonium

27.10.2009 0:05

Pandemonium Daryl GregoryTOPlistPrávě jste vystoupili z letadla, jste unavení po několika hodinovém letu, nejradši by jste už leželi v hotelové posteli, ale ještě vás čeká letištní kontrola a dlouhá cesta taxíkem. Stojíte uprostřed fronty a najednou se vám před očima udělá černo. O okamžik později ležíte na zemi, kolem jsou policajti a neuvěřitelný nepořádek a rozruch.

Tak přesně toto se vám může stát ve světě Daryla Gregoryho.

Démoni většinou mají ve zvyku posednout svou oběť, sehrát si svou oblíbenou scénu, a pak se rychle přesunout do jiného hostitele. Může se ale stát, že se démonovi z vašeho těla nechce pryč. Tu smůlu měl ve svých čtrnácti letech i Del, když ho posednul démon zvaný Hellion, mající ve zvyku sestřelovat prakem lidem brýle z nosu. Trvalo dlouho než byl z jeho těla vypuzen. Nyní, o více než patnáct let později, se zdá, že se do něj Hellion vrátil. Nebo ho snad nikdy neopustil? Začne se ukazovat, že tak jednoduché to ani zdaleka není…

Kniha je vyprávěná v první osobě z pohledu Dela. Kdysi jsem slyšel, že ich forma je jen pro líné spisovatele, každopádně díky ní se kniha velice dobře čte, přestože děj místy jako by stojí a ne a ne se pohnout dál. Daryl Gregory exceluje především ve stavbě napětí a atmosféry, která je místy až hororová, ukočírovat příběh mu ale občas činí menší problémy. Pasáž v Harmonia Lake je trochu zdlouhavá a některé části, jako třeba přepad komandem, působí trochu samoúčelně. Nedílnou součástí knihy je také humor. Nehrozí sice, že byste se váleli smíchy po zemi, koutky úst vám ale určitě párkrát zacukají. Geniální jsou obzvlášť palindromy v Delových komiksech.

Myšlenka, že vás démon může posednout kdekoliv a kdykoliv, je zajímavá a originální, jen je trochu škoda, že si s ní autor víc nepohrál. Dojde i na exorcismus, ale nečekejte svěcenou vodu, krucifix a podivné zaříkávání. Gregoryho pojetí Démonologie je mnohem vědečtější. Jména démonů jako Pirátský kapitán nebo Ajznboňák Johny potom dráždí vaši fantazii a o některých z nich se můžete mnohé dozvědět v několika „mezikapitolách“. Může se to zdát trochu samoúčelné, ale není tomu tak. Tyto mezihry občas tvoří jakýsi prolog k následující kapitole nebo vám poodhalí něco z alternativní historie Gregoryho Ameriky.

Kromě démonologie můžeme v knize najít stopy lidské neurologie a komiksu. To první je zde jen lehce naťuknuté, ovšem komiks má na knihu mnohem větší vliv. Obzvlášť jedna ze závěrečných kapitol jakoby byla vystřižena z jednoho z nich. Kromě toho Gregory do své knihy umístil odkazy na své oblíbené spisovatele – A. E. Van Vogta a Philipa K. Dicka. Druhý zmiňovaný se v knize dokonce osobně nachází posednutý démonem jménem Valis.

Obálka od Jana Doležálka je jedním slovem skvělá a perfektně ladí s atmosférou knihy. Jméno překladatelky Jany Rečkové už je samo o sobě zárukou kvalitního překladu. Pandemonium rozhodně není vyjímkou, především již zmiňované palindromy musely dát spoustu práce.

Takže ačkoli Pandemonium není bezchybnou knihou, určitě se jedná o příjemné počtení na dvě, tři odpoledne a zanechá vás v netrpělivém očekávání další Gregoryho knihy.

Hodnocení: 70 %.

Pandemonium /Pandemonium/ (ukázka, o autorovi)