RECENZE: C. J. Cherryhová, Obránce, Průzkumník / Atevi 5 a 6

7.10.2010

Obránce C. J. CherryhCarol Janice mistrně provléká cyklus Atevi úskalími světa, který pro něj vymyslela, pečlivě dávkuje akumulovanou minulost a nové dějové záhyby, dovedně navazuje čerstvé nitky příběhu na ty unavené, a někdy i těm odloženým dá nový impuls. Na samém začátku opustila děj Loď a kasta Pilotů, nyní se děj vrací do Vesmíru ve chvíli, kdy by další rozvíjení situací na planetě hrozilo únavou čtenářů a do jisté míry i autorky.

Naši kosmonauté i astronauté mnohokrát vyjádřili neopakovatelný pocit, který zažívali při pohledu na Zemi z oběžné dráhy, a snímek Země vycházející nad měsíčním obzorem je dodnes působivým symbolem dobývání Vesmíru. C. J. tyto emoce přenáší svým hrdinům. Pohled na planetu dává divákovi úplně jinou perspektivu pro spolužití, než když dotyčný stojí přímo v centru lidsko-atevského hemžení a intrikování. Zvláště, když tímto divákem je Bren Cameron. Ten byl do Vesmíru vyslán - nikoliv ovšem Lidmi, nýbrž z iniciativy Atevi - aby svými znalostmi udržel křehounkou rovnováhu všech stran zúčastněných na stavbě a později i letu zbrusu nové kosmické lodi, v níž se spojily zdroje Lidí a Atevi - technologické znalosti, dovednosti, cílevědomost i schopnost improvizovat.

Průzkumník C. J. CherryhAutorka tu využívá oné kosmické perspektivy mimo jiné proto, aby si Brent Cameron pořešil své rodinné problémy, které už ve čtvrtém díle spíše nudně dokreslovaly příběh, než aby byly dějotvorné - tento jejich potenciál se vyčerpal a C. J. tak měla důvod k dalšímu pozitivnímu vývoji. Ale i Brentova role paidhiho, Tlumočníka mezi Lidmi a Atevi, už z pohledu příběhu trvala příliš dlouho a bylo zapotřebí oživení, čehož se dočkáme způsobem, který je stejně překvapivý, jako logický, pokud se nad trajektorií cyklu zamyslíme. Jde tu ovšem o logiku, kterou čtenář nejspíš dohledá až zpětně - těch "logických" možností je více a bylo na autorce a jejích dlouhodobých záměrech s celým cyklem, jakou z variant zvolí.

Cyklus Atevi je ... prostě je to cyklus se všemi výhodami a nevýhodami. Čtenář se tu vždy ocitá v důvěrně známém prostředí, vždy dostane svoji dávku čerstvé potravy - akční i intelektuální. Vzájemná propojenost a konzistence jednotlivých knih zabraňuje ohromujícím překvapením (to samozřejmě ne platilo o prvním díle plném vůně novosti), zato umožňuje vzdálit se každodenním všedním starostem do světa, ve kterém bychom díky pečlivé autorčině osvětové práci nejspíš byli schopni přežít. Pod příběhem je hluboce propracovaný rastr, značně přesahující vlastní děj a dávající tak všemu punc autentičnosti - takhle píší mistři žánru.

90%

C. J. Cherryh: Obránce (Defender)
překlad: Marek Čtrnáct