RECENZE: Bruce Sterling (ed.), Zrcadlovky
Přiznejme si to. Doba se mění a stejně tak se mění i vkus čtenáře. Proto si hned na začátku recenze položme jednu důležitou otázku: „Mohou Zrcadlovky oslovit i dnešního čtenáře?“
O tom, že kyberpunk is not dead, se nás v této knize pokusí přesvědčit dvanáct textů, z nichž každý přináší svůj vlastní pohled na věc. Nebudu zde uvádět všechny povídky, to bychom tady mohli sedět ještě zítra. Rozhodl jsem se proto vybrat ty, které mě nejvíce oslovily.
Otvíračem Zrcadlovek nemůže být nikdo jiný, než William Gibson se svou povídkou Gernsbackovo kontinuum. Musím říct, že každý začínající autor by si jistě přál stvořit takovou debutovou povídku, jako právě Gibson. Byl to totiž tento text, který ve sci-fi žánru stvořil revoluci zvanou kyberpunk. Teď si asi ťukáte na čelo. Nebojte, ťukal jsem si taky, protože se pro mě stal jedním z nejnepochopitelnějších textů celé knihy.
S Tomem Maddoxem pohlédneme do Hadích očí - mrazivého příběhu muže, který má v sobě jakéhosi tvora. Text, odehrávající se v přetechnizované budoucnosti, mě naplnil strachem z toho, kam až dokáže rostoucí moc technologií zahnat lidskou společnost.
Marc Laidlow ve svém díle Kluci ze čtyřstý mísí motivy apokalypsy a gangsterky. Ve světě, v němž se ocitáme, může být každý východ slunce náš poslední. A záleží jen na vás, zda přežijete, či nikoliv.
Greg Bear v povídce Petra připomene texty, řadící se k hnutí New weird. Je velmi surrealistická, splétají se v ní apokalyptické motivy s motivy spasení. Vůbec náboženskou tématikou na mě Petra dýchala nejvíce.
To James Patrick Kelly ve Slunovratu využívá motivů návykových látek, které tu máme možnost poznat díky jejich nejlepšímu návrháři Tonymu Cageovi, který nám na sjezdu u mystického Stonehenge odvypráví svůj příběh - jak se stal tím, kým je dnes. Po dočtení textu se ve mně utvrdilo to, co nám do hlavy vtloukají už odmala: drogy jsou špatné.
John Shirley představí Volnou zónu, která od začátku až do konce zní rokenrolem a rebelantstvím hlavního hrdiny – hudebníka Ricka Rickenharpa, který se nechce a nehodlá smířit s nástupem nových technologií, které ovlivňují hudební průmysl a vylepšují ho. K tomu si připočtěte to, že autor svou myšlenkou o útoku arabských teroristů předběhl dobu o několik dekád a vyjde vám vizionářský a hlavně omračující text, který vás pošle do kolen.
Co se ostatních povídek týče, ty jsou neméně dobré, nicméně jsem do recenze vybral opravdu jen ty, které mě nejvíce oslovili. Nakonec ale záleží na čtenáři a jeho literárním vkusu.
Na počátku recenze jsem položil otázku, zda mohou Zrcadlovky oslovit i dnešního čtenáře. Myslím si, že mohou, protože energie a velká dávka imaginace číší z každé povídky a vysloveně bodá do očí. Pokud se chcete přesvědčit, že kyberpunk není jen Matrix bratrů Wachowských, nebojte se a nasaďte si Zrcadlovky – nezbytný doplněk každého scifisty, který nikdy nevyjde z módy.
Zrcadlovky: Kyberpunková antologie (informace o knize)
/Mirrorshades: The Cyberpunk Anthology/
Sterling, Bruce (ed.)
Nakladatel: Laser-books
Překladatel: Viktor Janiš, Petr Kotrle, Ondřej Müller, Ondřej Neff, Pavel Schebesta, Jarmila Schebestová, Robert Tschorn
Obálka: Tomasz Maroński
Redakce: Tomáš Jirkovský, Helena Šebestová
Rok vydání: 2009
Počet stran: 256
Rozměr: 130 x 200
Provedení: paperback
Stav: nové vydání
Cena: 249 Kč