RECENZE: antologie Trochu divné kusy 2 - editor Martin Šust

Ken Wharton: Aloha (Aloha)
Alan DeNiro: Vyšperkování mapy (Salting the Map)
Jay Lake: V Zahradách vlahé noci (Into the Gardens of Sweet Night)
Sarah Monette: Tři dopisy od královny Elfie (Three Letters from the Queen of Elfland)
Tim Pratt: Malí bohové (Little Gods)
Hal Duncan: Věž z kostí rána (The Tower of Morning's Bones)

Vydat druhou knihu je vždy těžší, než tu první - to platí nejen o vlastní tvorbě, ale také o pořádání sbírek. Martin Šust v tomto směru patří k těm výjimečným osobnostem, kterým se podařilo ve druhém svazku nejméně zachovat vysokou laťku nastavenou v prvotině. Já vím, namítnete mi, že autorská tvorba má jiné zákonitosti, než práce editora - ale nebezpečí tu číhají také, jiná a o nic méně slabší. Martin Šust nesklouzl k hledání v již vytěženém okruhu autorů a témat, díky svým bohatým znalostem a kontaktům sáhl do bohatého oceánu SFFH a vylovil odtamtud úplně jiné divné kusy, než poprvé.

Najdete tu známá jména - tedy známá u nás (mimo jiné známá díky Martinovi a jeho práci v Magazínu F&SF), jména známá lidem, kteří se zajímají o anglicky publikovanou žánrovou literaturu i jména známá zatraceně málo. Jejich práce tady publikované sjednocují dva atributy - ona „trochu divnost“, kterou antologie nese ve svém názvu, a pak také kvalita, vyšší a vysoká. Ještě jednu převládající vlastnost tyto povídky mají - jsou výrazně atmosférické, a to i ty, ve kterých dějová složka tvoří osu. A ta atmosféra je spíše ponurá.

Vysoce si cením toho, že Martin sáhl po opravdu divných kusech - v tom smyslu, že všechny povídky jsou mimo nebo nanejvýš na okraji klasických tématických okruhů SF&F. Ságodlouhé příběhy, space opery, tolkienovské světy, conanovská dobrodružství či strážci času zůstali za branami této knihy, jinde jich najdete spousty a je dobré si od nich čas od času odpočinout. Hranice žánru obohacují právě takováto díla vycházející z nevyčerpaných či málo čerpaných studnic inspirace, vzpomeňte si na Cordwainera Smithe, který svojí nepříliš rozsáhlou tvorbou dodnes září - a kdyby jeho dílo již u nás nebylo uvedeno, určitě by se pro něj a pro jeho K'mell našlo v této knize místo.

Mikrosvěty v těchto povídkách vybudované jsou precizně zpracované, mají svoji logiku a myšlenku. Tady vzpomenu další výraznou charakteristiku TDK - před každou povídkou je kratinký úvod Martina Šusta, a za ní komentář autora o tom, jak či proč toto dílko vzniklo, a autorský medailon (od koho jiného, než od Martina, že?). Často se tu dozvíme, z jak prostého a mnohdy i téměř banálního motivu autoři vycházeli - a dočteme se, k jak okouzlující povídce se od něj propracovali. Nesmím také zapomenout na úvodní slovo Johna Clutea, a závěrečné medailonky výtvarníka a překladatelů, antologie je tak podivuhodnou ukázkou mnohonásobného rámování autorských obrazů.

TDK 2 jsou velmi kvalitním, vyváženým i zároveň různorodým čtením, každá povídka mne něčím zaujala. Zvědavost a zvídavost jsou hlavními charakteristikami čtenářů tohoto žánru - a TDK 2 jsou svazkem, v nichž tyto vlastnosti určitě najdou uspokojení.

Trochu divné kusy 2
editor: Martin Šust
překlad: Adéla Bartlová, Aleš Drobek, Robert Hýsek, Viktor Janiš, Miroslav Jindra, Petr Kotrle, Richard Podaný Jana Rečková, Milan Žáček